'Een korte spanningsboog is erg fijn'
De korte film is vaak een opstap naar een speelfilm. Toch kun je niet alle korte films afdoen als vingeroefeningen....
Oh Dear. . . duurt maar zestig seconden, maar in die tijd is de jonge Belgische regisseur Nicolas Provost erin geslaagd de kijker te ontroeren. Het filmpje ging dinsdag in première tijdens het programma Just One Minute op het Filmfestival Rotterdam. De tien voor Just One Minute gemaakte filmpjes lijken mijlenver af te staan van bijvoorbeeld La meglio gioventù, de ruim zes uur durende marathonfilm over een Italiaanse familie die groot succes boekt in Rotterdam. Maar die tegenstelling is schijn, vindt regisseur Provost (34). 'Een korte film moet even essentieel zijn als een lange. Ook die ene minuut moet in staat zijn je leven te veranderen.' Veel regisseurs van wie speelfilms in Rotterdam te zien zijn, hebben eerst korte films gemaakt. Korte films zijn vanwege de lengte en het beperkte budget ideaal voor beginnende regisseurs. Maar dat betekent niet dat ze kunnen worden afgedaan als vingeroefeningen. Dat blijkt ook uit het groeiende aantal festivals dat speciaal aan korte films is gewijd, zoals Shorts! in Amsterdam, Short Cuts in Keulen en European Shorts in Brest. Ook Provost heeft tot nu toe alleen nog maar korte films gemaakt. Zijn werk is een kruising tussen film en beeldende kunst. In Papillon D'Amour (2003, 3'30'') spiegelt hij beelden uit Kurosawa's Rashomon, waardoor een 'vlindereffect' ontstaat. Afgelopen weekeinde kreeg de film een eervolle vermelding tijdens het Sundance-festival in Amerika. Naast Just One Minute is in Rotterdam ook NPS Kort! te zien, een programma met filmpjes van drie tot tien minuten die worden gemaakt met geld van de NPS en het Filmfonds. De films zijn blijvend te zien op internet, waar de NPS een hele site heeft gewijd aan korte films. Er zijn debuutfilms op te zien van inmiddels beroemde regisseurs als Paul Verhoeven en Dick Maas, studentenfilms, experimentele films en artistieke clips. Een speciaal op internet gericht project is Mixed Up, waar filmmakers, kunstenaars of bands een samenwerking aangaan met een interaction-designer. Zo is van Provost en Joes Koppens deze week Spirits United op de site verschenen waarin de 'kijker' zelf zijn film kan samenstellen aan de hand van fragmenten van Provost. Volgens NPS-webredacteur Aart Helder wordt de korte film steeds populairder. 'Het is een volwassen genre aan het worden. Dick Maas heeft net voor ons een prachtig kort filmpje gemaakt.' Een negatiever verklaring voor de groeiende populariteit is dat mensen meer moeite hebben zich te concentreren. 'Een korte spanningsboog is dan natuurlijk erg fijn.' Van Helder mogen sommige films sowieso wel korter. 'Anderhalf uur blijkt vaak wat te veel voor het verhaal.' Het zal Nicolas Provost niet weerhouden van zijn uiteindelijke doel. 'Mijn droom is als die van iedere filmmaker: een lange film. Ik ben nu echt klaar om die stap te zetten. Het wordt een exotische film over anti-helden waarin het geluid even belangrijk is als het beeld. Een film met kloten.'