Pics Floortje Smit

Een korte handleiding Rotten Tomatoes

Eén criticus was het niet eens met de 100 procent-score van Lady Bird en gaf ter compensatie een slechte beoordeling. Beeld Rotten tomatoes

Rotten Tomatoes is de schrik van menig filmproducent. Nergens voor nodig: een stoomcursus rotte tomaten lezen. 

Ook boos over alle geplande superheldenfilms met minderheden – gatverdamme! – in de hoofdrol? Nu al kritiek op Star Wars IX, die over een maand of negen in de bioscoop verschijnt, want nóg pissig over de behandeling van Luke Skywalker in de vorige? Zin om die films nu alvast kapot te maken? Dan heeft u pech. De filmwebsite Rotten Tomatoes heeft vorige week de mogelijkheid afgeschaft om films te recenseren voordat je ze überhaupt had kunnen zien.  

Al een paar jaar kampt de website met legers van internettrollen die bijvoorbeeld Ghostbusters (2016) en Black Panther (2018) al vóór de release een negatieve beoordeling gaven. En nu bij Captain Marvel hetzelfde dreigde, is er in de kantoren in Beverly Hills blijkbaar besloten dat het genoeg was – pas na de eerste publieksvoorstellingen kunnen gewone bioscoopbezoekers reageren.

Kan een site als Rotten Tomatoes (83.8 miljoen bezoeken in het afgelopen half jaar) films werkelijk maken of breken? De internettrollen geloven van wel – waarom anders die moeite? – en volgens een artikel in The New York Times uit 2017 zijn ook studiobazen benauwd voor de invloed van de de website.

Maar alleen mensen die Rotten Tomatoes volstrekt verkeerd gebruiken hoeven de site te vrezen. Op de site kun je vooral zien wat een paar honderd geselecteerde filmrecensenten van een film vinden: rot of vers. Daar rolt dan een score uit – The Front Runner bijvoorbeeld, krijgt een score van 59 procent. Een mager zesje, zegt u? Nee, het zegt alleen dat critici verdeeld waren: 59 procent vond het goed, 41 procent niet. Hoe goed, of hoe slecht, dat kun je niet aflezen.

Platte cijfers, geen nuance – hierdoor proberen verschillende partijen de scores te manipuleren. Zo was er een criticus met een God-complex, die Lady Bird wel een goede film vond, maar op Rotten Tomatoes een slechte beoordeling gaf omdat hij het oneens was met de ‘100 procent vers’-score. De producenten van een horrorfilm die graag een goede score wilden, vertoonden de film eerst aan zeven recensenten van horrorblogs. En The Emoji Film legde recensenten een embargo op, waardoor de recensies pas konden verschijnen toen de meeste kaartjes in de voorverkoop al waren verkocht.

Desalniettemin is dit deel van Rotten Tomatoes een stuk betrouwbaarder dan het publieksdeel, waar culturele oorlogen worden uitgevochten en statements worden gemaakt.

Waar Rotten Tomatoes handig voor is, is waar de site twintig jaar geleden voor werd opgericht: je hoeft niet meer alle recensies zelf te googlen om ze allemaal te lezen. Maar wie snel advies wil, heeft niets aan die cijfers en kan beter één criticus zoeken met wie hij het altijd eens of – leuker – hartgrondig oneens bent. Dat is stukken betrouwbaarder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden