Een koninkrijk voor het licht en de nooduitgang

Wie computerspellen speelt, begrijpt na een poosje de beroemde wanhoopskreet die Shakespeare eeuwen geleden in de mond legde van Richard III...

Peter van Ammelrooy

Op veel virtuele slagvelden leg je een ontzaglijk hoeveelheid kilometers te voet af. Zo veel, dat je net als de belegerde vorst bereid bent je koninkrijk op te geven voor een paard.

Zoals in Tabula Rasa, het magnum opus van de gamespionier Richard Garriott. Dit internetspel (voor de pc) speelt zich af in een donkere toekomst waarin de mensheid verwikkeld is geraakt in een intergalactisch gevecht op leven en dood met een technologisch superieur ras.

Ondanks de futuristische setting wordt de strijd door voetvolk beslist. Voor troepenverplaatsingen stuiteren er wel plompe vliegtuigen rond, maar ze hebben geen wapens. Niets is er overgebleven van de ‘slimme’ bommen, daisy cutters en kruisraketten uit ‘ons’ moderne wapenarsenaal.

In zijn genre – het massive multiplayer online role playing game – is Tabula Rasa desondanks een verademing. In online rollenspelen maken trollen en tovenaars doorgaans de dienst uit, zoals bij World of Warcraft. Garriott verving fantasy-wereld voor science fiction en zwaard en toverstaf voor mitrailleurs en semtex. Tabula Rasa is vanaf 2 november te spelen.

De wereld is er ook niet best aan toe in Armed Core 4 (voor PlayStation 3 en Xbox 360). De antiglobalisten hebben aan het kortste eind getrokken en de aarde is in handen van zes megaconcerns die de bevolking knechten. Mensheids enige hoop zijn rebellen die de pax economica saboteren.

In Armed Core 4 bekampen vriend en vijand elkaar met huizenhoge robots, die de speler die zelf uit honderden onderdelen kan opbouwen. Terwijl je zou verwachten dat de techniek is voortgeschreden, zijn de vechtmachines log en lomp. Ze kunnen vliegen, maar moeten als een lamme albatros na een paar honderd meter al weer landen. Daarentegen scheren ze wel weer als een speedboot over water.

Armed Core 4 heeft een steile leercurve. Al zijn de 37 missies aan de korte kant – van 60 seconden tot vijf minuten – sommigen zijn behoorlijk taai. Het kan lang duren voor je de juiste strategie hebt gevonden om een tegenstander in het stof te laten bijten.

Een nog vreemdere wereld opent zich in BioShock (voor Xbox 360 en pc). Rapture is een duistere, afbrokkelende wereld onder water, een creatie van een miljardair met utopische idealen, gemodelleerd naar Metropolis, de stad uit de film uit 1927 van Fritz Lang. We belanden er in 1960 na een vliegongeluk, als het in de jaren dertig verstilde paradijs door genetisch geknoei is overwoekerd door mutanten.

Stukje bij beetje leert de speler hoe de vork in de steel steekt en hoe hij bijzondere krachten moet verzamelen om zich het vege lijf te redden. Dat vereist soms de dood van kleine meisjes, die Little Sisters worden genoemd. Alsof dat morele dilemma niet genoeg is, genieten de meisjes ook nog eens bescherming van monsters die in een loodzwaar duikpak zijn gestoken en over een drilboor als arm beschikken. Deze Big Daddy’s gaan allen met grof geweld omver. Bijvoorbeeld door een zwerm insekten op ze af te vuren – uit een kort van tevoren met een drug ingespoten arm.

BioShock is een even macaber als zenuwslopend avontuur, druipend van de sfeer en met meer plotwendingen dan een aflevering van 24. Sommige gamesbladen spreken al van de titel van het jaar. Het is bloederig, griezelig en fascinerend. Al na een kwartier ben je bereid je koninkrijk op te geven voor de lichtknop en de nooduitgang.

BioShock (Take Two Interactive) Beeld
BioShock (Take Two Interactive)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden