EEN KLEIN, WAALS MEESTERWERK

Hoe achter de meest alledaagse gebeurtenissen verdriet, woede en frustratie kunnen schuilgaan, laat Folie privée, de debuutfilm van de Waal Joachim Lafosse, zien....

Het lijkt een gezellig familietafereel, op een detail na. Aan het andereuiteinde van de tafel zit Jan, de vader van Thomas, die zwijgend, met niette verbergen pijn kijkt naar het gezinsleven waarvan hij geen deel uitmaakt.

Hij hoort daar niet. Hij had beloofd dat hij uit het afgelegen huis vande familie zou vertrekken, opdat zijn voormalige echtgenote en haar nieuwevriend er konden gaan wonen. Maar toen zij er aankwamen met twee auto's volverhuisdozen was Jan er nog, zonder plannen om weg te gaan. Er zit voor deanderen weinig anders op dan de labiele man in hun omgeving toe te laten,ook al probeert hij voortdurend confrontaties uit te lokken.

Zoals Jan tijdens het gezamenlijke ontbijt op het punt lijkt te staaneen woedeuitbarsting te krijgen, zo creëert de film een voortdurend gevoelvan gevaar. Elke scène speelt in de regie van Lafosse, die alles vandichtbij en met een beweeglijke camera volgt, op de rand van een emotioneleineenstorting. Pascale kan de walging voor haar ex bijna niet onderdrukken,het geduld van Didier is bijna op, Jan is irrationeel, en de acteurs makendie gevoelens op intense manier tastbaar.

Alleen de aanwezigheid van Thomas, wonderbaarlijk spontaan geacteerddoor de jonge Mathias Wertz, dwingt de anderen zich enigszins tecontroleren. Rondom het naturel van het jongetje zetten de drie volwassenenlos en improviserend een geconcentreerde driehoeksrelatie neer, die inkorte tijd - Folie privée duurt nauwelijks een uur - aanstuurt op eentragische ontknoping.

David Sneek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden