ColumnAaf Brandt Corstius

Een kauwgompje aanbieden kun je eigenlijk nooit goed doen

Jarenlang was het voor Mentos genoeg om een freshmaker te zijn. Een freshmaker is helemaal geen Engels woord, de makers van Mentos hadden freshmaker zelf bedacht. Je moest het uitspreken met een zwaar Duits accent, zoals in de reclame. ‘Mentos – the freshmaker!’ riep de voice-over, en Mentos was dan Mentoos en fresh was fwésh.

Maar je kunt je voorstellen dat de marketingafdeling van Mentos zichzelf ook in leven moet houden, en dat er een vergadering komt, en dat je met het hele team van de marketing tegen elkaar zegt: eigenlijk is fresh maken niet meer genoeg. Mentos moet meer doen. Meer zíjn. In het leven van mensen.

En zo kwamen ze bij Mentos op het idee om blauwe tekeningetjes op de kauwgompjes af te drukken, en zo’n tekeningetje is ‘een small talk-suggestie voor het maken van een leuk praatje’. Omdat ze toen nog verder hebben vergaderd, is dit alles uitgebracht in een limited edition. Je ziet de run op de winkels al voor je: iedereen moet natuurlijk een pot kauwgom scoren waar op het ene kauwgumpje een vrouw in de lotushouding staat, en op het andere een wifisignaal.

‘Hoi Henk, wil je een Mentosje? Zeg, dat wifisignaal hier, is dat wat?’ Een ander tekeningetje is een opstijgende ufo, voor mensen die het lukt om smalltalk over ufo’s te maken. Er is ook een kauwgompje met het lachende en huilende maskertje van de commedia dell’arte erop. ‘Hé, wat vind jij nou eigenlijk van de commedia dell’arte?’ ‘Leuk dat je het vraagt!’

Zo ontstaan mooie gesprekken.

Ik zit eigenlijk al jaren met een heel ander probleem aangaande Mentos en alle andere freshmakers. Ik stop die graag in mijn mond, vooral voordat ik smalltalk met anderen aanga, en dan hoor je volgens de etiquette de ander ook een kauwgompje aan te bieden, net zoals je in een restaurant altijd heel uitgebreid een stokbroodje met kruidenboter moet besmeren voordat je voor jezelf een stokbroodje met kruidenboter besmeert.

Maar dat aanbieden van kauwgom vind ik heel lastig. Want altijd als ik dat doe, denk ik dat die ander denkt dat ik vind dat hij uit zijn mond stinkt. Dat komt wellicht omdat ik dat zelf denk, als iemand mij een freshmaker aanbiedt.

Ik heb in het verleden al vaak de fout gemaakt om een kauwgompje aan te bieden en erbij te schreeuwen: ‘Niet dat je uit je mond stinkt ofzo!’ Dit klinkt als een heftige spontane ontkenning. Je zou het ook kunnen omdraaien, dus als je iemand een kauwgompje aanbiedt, zeggen: ‘Wat ruik jij trouwens heerlijk uit je mond.’ Maar ook dit klinkt als een verhulde belediging. Of als seksuele intimidatie. Je kunt het, kortom, niet goed doen.

Kunnen we het daar eens over hebben? Kan de marketingafdeling van Mentos hier iets mee? In 2020? Ja? Ik hoop het. Gelukkig Nieuwjaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden