Signalementen Boeken

Een hele rits minnaressen in De naakte vrouw en andere signalementen

Een avonturenroman van Marcel Vaarmeijer, K.Schippers over oorlog, jeugd en Kurt Schwitters, Dore van Duivenbode spreekt inwoners van Auschwitz en andere net verschenen titels. 

Na vijf jaar samenwonen is het stel Anna en Davide in een fase geraakt ‘waarin het cruciaal is het aantal botsingen beperkt te houden’. Makkelijk gezegd. Anna komt er door toeval achter dat haar Davide een hele rits minnaressen heeft, onder wie een vrouw die ze weinig vleiend Hond noemt, omdat ze een hond heeft die ze Hond noemt. Een jaar lang gaat Anna obsessief de gangen van Davide na, in De naakte vrouw (Wereldbibliotheek, € 17,99) van Elena Stancanelli (1965), de ­Italiaanse die twee jaar geleden voor deze roman werd genomineerd voor de Premio Strega. Voor het eerst is een boek van Stancanelli in het Nederlands vertaald, door Manon Smits. Het motto is van Philip Roth, uit Een stervend dier: ‘Seks: meer betovering heb je niet nodig.’

Bijna 3 jaar was Marcel Vaarmeijer (1963) toen zijn vader overleed. Nadat hij jaren als seiner/telexist bij de marine had gewerkt en als verkoper van ijskasten en tv’s bij Megapool, werd Vaarmeijer auteur. De roman Wolkenjager (Luitingh-Sijthoff, € 19,99) is het derde deel van een romanserie die is gebaseerd op het leven van zijn moeder (die is overleden in 1992), maar waarvoor Vaarmeijer ook zijn fantasie duchtig heeft aangesproken. In de serie heet de moeder Louise Veldman. Eind jaren zestig heeft ze met haar man Tom een dochter, Eden B. Foster, die als ­verteller fungeert, en die als piloot bij de marine zal gaan. Na Leon de Winter (Geronimo, 2015) is Vaarmeijer de tweede auteur die de zoektocht naar Osama bin Laden in 2011 in een avonturenroman beschrijft.

De PEN-club, de internationale schrijversvereniging, kwam in 1944 bijeen in Londen. Onder hen dadaïst Kurt Schwitters, die onderweg een stuk kromgetrokken ijzerdraad uit een ruïne had getrokken, en dat tijdens de openingsspeech begon te verbuigen. Enkele schrijvers dachten dat hij een loodgieter of elektricien was, schrijft K. Schippers (wiens pseudoniem naar Schwitters verwijst) in Straks komt het (Querido, € 20), een roman over oorlog, jeugd en kunst, die voor de in 1936 geboren auteur vaak met elkaar te maken hebben.

Wat is leven en wat kunnen wij daar, ­begrensd door onszelf, over weten? Geen kleine vraag en al vaker gesteld, onlangs nog door Marcus du Sautoy in het alom bejubelde Wat we niet kunnen weten. Des te dapperder dat ook Willem Schoonen zich erop stort. Schoonen was jarenlang hoofdredacteur van Trouw en benoemde niet ­alleen religie maar ook spiritualiteit en ­filosofie tot speerpunten van zijn krant. In Een klok weet niet hoe laat het is (Balans, € 19,99) onderneemt hij een tocht langs de grenzen van de delen van de werkelijkheid waarvoor de wetenschap geen sluitende verklaring heeft. Op welke mysteries stuiten ze zoal? Uiteraard komt God als mogelijkheid ook aan bod.

‘We zijn waarschijnlijk te laat, maar slechts weinigen lijken dat in te zien’, schrijft historicus Peter van Druenen in De klimaatparadox (Cossee, € 15). ‘Mijn medegelovigen murmureren in koor de mantra’s van problemen en oplossingen.’ Van Druenen buigt zich over de vraag hoe de droom van een lang en gezond leven voor iedereen zich verhoudt tot ‘het monster overbevolking dat verantwoordelijk is voor het snel veranderende klimaat’. Wat zei de Club van Rome daar ook alweer over, en wat is er gebeurd met Thomas Robert Malthus’ beroemde essay over overbevolking? Van Druenen: ‘We zullen het moeten hebben over onze natuurlijke, maar in de kern ­destructieve neiging om tegen elke prijs mensenlevens te redden en te verlengen.’

Na de Tweede Wereldoorlog verhuisden de grootouders van Dore van Duivenbode naar Oswiecim, hier beter bekend als Auschwitz. Haar moeder emigreerde naar Nederland maar elke zomer ging ze terug, met haar dochter. Na het overlijden van haar moeder keert de dochter terug en spreekt ze de bewoners van de stad over hun herinneringen aan het verleden, die ze opschrijft in Mijn Poolse huis (De Geus, € 19,99): ‘Voor de meeste inwoners van Oswiecim geldt dat hun stad een verleden heeft waar miljoenen toeristen op afkomen, maar waarmee ze zelf liever niets te maken hebben, ook al wonen ze tussen de overblijfselen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.