Game van de week Unravel 2

Een heerlijk langdradig avontuur voor met zijn tweetjes

Bier, pizza en een game: de ingrediënten voor een perfecte avond in de mancave. De eerste twee zijn volop te vinden, de derde minder. Dus: leve EA en Unravel 2.

EA’s Unravel 2 Beeld Coldwood Interactive

Bij Electronic Arts (EA), een van de grootste game-uitgevers ter wereld, werken kennelijk nog mensen die het knulletje in zich koesteren. Zo’n knaapje dat zich van vroeger tijden herinnert wat het allerleukste was aan computerspellen: samen spelen. Dat zal verklaren waarom EA voor de tweede keer in amper vier maanden een game uitbrengt die je met zijn tweetjes kunt spelen op een enkele pc of spelcomputer.

Het is een beslissing waarvoor de Amerikaanse uitgever niet een enkele veer, maar het verenpak van een pauw in zijn bips verdient. Want ‘couch co-op’ (samenspel op de bank) wordt langzamerhand een verschijnsel nog zeldzamer dan een witte neushoorn. Voor alle meermansgames heb je vandaag de dag een internetverbinding nodig. Je hoeft vrienden niet meer over de vloer te vragen.

Na A Way Out, over een hardvochtig duo dat zo uit Prison Break leek geplukt, tovert ontwikkelaar Coldwood Interactive in Unravel 2 een hartveroverend koppel tevoorschijn in de vorm van twee wezentjes gemaakt van garen. Aan elkaar verbonden via een enkel draadje beleven deze naamloze ‘yarnys’ een heerlijk langdradig, boeiend klim- en klauteravontuur tegen alledaagse, maar niettemin oogstrelende achtergronden.

De weg gewezen door een grillig zwevend vonkje moet het tweetal zich langs allerhande hindernissen knokken. Ze kunnen over afgronden springen, wateren over zwemmen, langs wanden abseilen, objecten met een lasso naar zich toe trekken of trampolines en bruggen maken door knopen te maken in de draad die hen verbindt.

EA’s Unravel 2 Beeld Coldwood Interactive

Timing

Sommige obstakels vragen om zorgvuldige en goed getimede samenwerking tussen de twee spelers. Coldwood geprezen zijn de barricades of puzzels nergens zo ingewikkeld dat je gefrustreerd afhaakt.

Soms zijn hindernissen zelfs gemakkelijker te slechten door ze door een enkele speler te laten nemen. De ene yarny kan dan op de rug van de andere klimmen. De hele game is zelfs door een enkele speler te spelen, die dan beide figuurtjes zodanig moet positioneren dat ze elkaar verder op weg helpen. Deze beleving doet het sterkst denken aan de eerste Unravel-game, die twee jaar geleden verscheen. Dat was een charmant, warm en spannend avontuur. Het ‘vervolg’ is dat allemaal – in tweevoud.

EA’s Unravel 2. Beeld Coldwood Interactive

Een tikkeltje bevreemdend en verontrustend zijn de vage filmbeelden die af en toe in de achtergrond opduiken, en die het verhaal lijken te vertellen van twee kinderen die uit een tehuis ontsnappen en een gevaarlijk avontuur beleven. Het verband met de yarnys is onduidelijk en de tweede vertelling voegt niet veel toe, al zijn er wel interacties met de taferelen op de voorgrond. Soms openen de kinderen een deur of veroorzaken ze een brand in de wereld van de yarnys.

Maar de belevenissen van de kinderen zijn niet zo aangrijpend als de taferelen die zich gelijktijdig op de voorgrond voltrekken – bijvoorbeeld als we zien hoe een van onze kleine helden op zijn stoffen hieltjes wordt gezeten door een dolle, hongerige kip. Unravel 2 laat het 8-jarige jochie of meisje in ons herleven, en daar hebben we geen immense, peperdure soakers met smartphones en een wifi-baken voor nodig.

A Way Out (Coldwood Interactive) / Uitgebracht voor Windows, Xbox One en PlayStation 4 / Geschikt bevonden voor 7 jaar en ouder (PEGI)

EA’s Unravel 2. Beeld Coldwood Interactive
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.