RecensieTenacious D

Een heerlijk avondje rockromantiek: de lullige liedjes van Tenacious D zijn echte stadionrockers geworden ★★★★☆

Jack Black zingt vanuit zijn tenen, twee uur lang, en die bezieling slaat over.

Kyle Gass (links) en Jack Black als Tenacious D in de Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Dat de Ziggo Dome zondagavond volloopt voor een satire-act van de Amerikaanse acteur Jack Black, is niet eens verwonderlijk. Black en zijn vriend Kyle Gass begonnen hun metalparodie Tenacious D in de eerste plaats uit pure liefde voor de muziek van (dode) rockgoden als Ronnie James Dio. Een beetje foute heavy metal dus, over ridders en draken en gitaren als zwaarden.

Met Tenacious D lieten Black en Gass zichzelf en het aan dat metalgenre verknochte publiek lachen om hun eigen hobby. Maar stiekem toch ook zwelgen bij jubelende anthems over tweehoofdige honden en de slechte werken van Satan, omdat die liedjes van Black gewoon behoorlijk goed waren. Een geniale combinatie.

Tenacious D in de Ziggo Dome begint stichtelijk. Het op akoestische gitaren rossende acteursduo speelt eerst, met meegebrachte band, even een rockoperaatje. Liedjes van de nieuwe plaat Post-Apocalypto komen voorbij, steeds ingeleid door lekker knullige animatie – geprojecteerd op een prachtig decor – en puberale dialogen tussen Kyle en Black in hun rol als op seks beluste overlevers van een atoomoorlog. We moeten de aarde redden, is de slotconclusie na drie kwartier nog vrij beschaafde pret. ‘All the boys and girls, from around the world, you’ve got to save the world.’ Het is de lol van Tenacious D: tenenkrommende clichés worden dikke humor, en de hele Ziggo Dome staat met een grijns op zijn gezicht te wachten op wat komen gaat.

Want bij de ‘greatest hits’ mogen de maskers af en de vuisten omhoog. Liedjes als Beelzeboss, Dude (I Totally Miss You) en natuurlijk Tribute worden in euforie door de concerthal geblazen, en in een soort extatische karaoke meegezongen. Jack Black zingt vanuit zijn tenen, twee uur lang, en die bezieling slaat over. De lullige liedjes van de comedy-act zijn échte stadionrockers geworden en daarmee is Tenacious D de satire definitief voorbij. Wat een heerlijk avondje rockromantiek.

Tenacious D

Pop

★★★★☆