'Een handtas! Op een white tie ball!'

Tientallen shows ziet Richard Buckley, hoofdredacteur van Vogue Hommes International, in Milaan, waar de mannenmode voor de zomer van 2005 wordt gepresenteerd....

Als het aan Richard Buckley lag, was hij deze zondag om half tien begonnen, maar zijn medewerker Paul is gisteravond wezen feesten, dus hebben ze de ochtend vrij gehouden. Om twaalf uur zit de hoofdredacteur van Vogue Hommes International bij de modeshow van Costume National. Daarna gaat hij naar een showroompresentatie van Giuliano Fujiwara. Hij luncht bij zelfbedieningsrestaurant Brek en ziet dan de modeshow van het Britse merk Pringle Of Scotland.

Buckley zou liegen als hij zei dat hij de zomermodeshows verkiest boven wintermode. 'Iedereen draagt in de zomer jeans en een Tshirt en loopt op teenslippers. De modemerken proberen er nog iets van te maken, maar de wintershows zijn toch veel leuker: jassen, truien, tien lagen over elkaar. . .' Buckley kan heus genieten van een jongeman in een zwembroekje op de catwalk, maar toch: mode is leuker als het méér is.

Buckley heeft zich voorgenomen in het bijzijn van een verslaggever geen oordeel te geven over de shows die hij vandaag bezoekt. Hij kan het zich als hoofdredacteur van een blad dat draait op advertenties niet veroorloven om een adverterend merk in het openbaar af te vallen. Voor je het weet, ben je seizoenen lang die advertenties kwijt. 'Dus ik zeg niks.'

Kan hij in zijn tijdschrift kritisch zijn? 'Ik heb vroeger harde kritieken geschreven, maar ik concentreer me nu liever op dingen die me echt interesseren. Als ik een modecollectie slecht vind, denk ik: ach, laat maar zitten.'

Buckley zit in de auto-met-chauffeur, onderwegnaar de show van Dolce & Gabbana die om drie uur moet beginnen. Bij hem zijn Paul Mather en Leïla Smara, de fashion director en fashion editor van VHI. Dat is meteen de hele redactie. Hun kantoor zit in Parijs. Het blad verschijnt elk halfjaar wereldwijd, heeft een oplage van honderdduizend stuks en een budget 'om van te huilen' volgens Buckley.

De hoofdredacteur schrijft zelf het halve blad vol 'onder ik weet niet hoeveel pseudoniemen'. De fotoseries in VHI zijn uiteraard gevuld met de nieuwste mannenmode, maar er valt in het blad eigenlijk niet zo heel veel over mode te lezen. Wel over kunst, film, architectuur, politiek, filosofie. Buckley is bijvoorbeeld erg blij met een stuk over environmental issues dat Robert Kennedy jr. schreef voor het eerstvolgende nummer.

Buckley, geboren in New York State, is 55 jaar. Hij was redacteur van het Amerikaanse modedagblad Women's Wear Daily, van Vanity Fair en de modeglossy W. Hij overleefde ternauwernood keelkanker en ging het in 1990 rustiger aan doen. Hij verhuisde naar Europa, schreef voor damesblad Mirabella en werd later redacteur van het van origine Nederlandse modeblad Dutch. In 1999 kreeg hij de leiding over Vogue Hommes International.

Zijn staat van dienst wordt echter nogal eens overschaduwd door het succes van zijn vriend, de twaalf jaar jongere Tom Ford. Ford is de man die modehuis Gucci uit het slop trok en daar wereldberoemd en puissant rijk mee werd.

De show van Dolce & Gabbana is voorbij. Buckley gaat even backstage handenschudden met de ontwerpers, en met supermodel Naomi Campbell, want bij Dolce & Gabbana wordt de mannenmodeshow altijd opgeleukt met een paar vrouwelijke modellen.

Een uur later, aan de andere kant van Milaan, schudt Buckley de hand van ontwerpster Vivienne Westwood. Tijd voor een echt gesprek is er niet. 'Coole show', zegt Buckley tegen Westwood. 'Waren die groengele schoenen echt van slangenleer?'

Westwood, die altijd op een charmante manier de indruk wekt dat ze stoned is, zegt: 'Runderleer. Geverfd.'

'Prachtig', zegt Buckley welgemeend, en hij spoedt zich naar de auto, naar de show van Ozwald Boateng, en dan naar Burberry, en dan naar Dirk Bikkembergs. Het is inmiddels zeven uur 's avonds.

Bikkembergs maakt mannenmode met een dikke knipoog naar voetbal. Zijn show van vandaag is een persiflage op een coutureshow, met klassieke muziek en een ouderwetse ladyspeaker, maar de modellen zijn voetballers in trainingspakken.

Even hallo zeggen tegen Bikkembergs blijkt naderhand nog niet zo makkelijk; de security houdt de deur naar de kleedkamer stijf dicht. Totdat de pr-dame van Bikkembergs Buckley in het oog krijgt en hem naar binnen loodst, alwaar de welhaast hyperventilerende Bikkembergs een interview aan de Italiaanse televisie geeft. 'Prettig gestoorde gast', vindt Buckley. De tv-ploeg pakt in.

Bikkembergs: 'Richard, schat, hoe gaat-ie?'

Buckley: 'Goed. Geweldige show!'

'Ik zeg het je, sport is de toekomst, man. Jonge mensen willen sportkleren aan. Maar wel góéie sportkleren. Snap je? En dat doe ik dus.'

'Je zou best eens gelijk kunnen hebben, Dirk.'

'Precies. Rock 'n' roll! En hoe is 't thuis? Wat doet Tom? Ligt-ie op het strand te bakken?'

'Het gaat prima met Tom.'

Tom Ford nam eerder dit jaar onder enorme publieke belangstelling ontslag bij The Gucci Group en stoomt nu op volle snelheid richting een carrière als filmregisseur.

Buckley en Ford kregen in 1986 een relatie. Toen ze vier jaar later naar Milaan verhuisden stelde het huis Gucci niets meer voor. Maar onder leiding van de charismatische Ford voltrok zich een wonder. Buckley: 'De doorbraak kwam in 1995. Wat Tom deed, werd de standaard in de mode: ontwerpers werden supersterren.' Behalve ontwerper was Ford vooral een erg goeie marketeer. Hij pretendeerde niet de rok opnieuw te kunnen ontwerpen - voor hem was ontwerpen meer een kwestie van de juiste rok op het juiste moment tevoorschijn halen.

Als 'echtgenoot' van de succesvolle modeontwerper werd Buckley soms met scheve ogen bekeken in de modewereld. In Parijs werd hij eens bij een show geweigerd omdat men dacht dat hij als spion voor Ford kwam kijken wat er te jatten viel. 'Belachelijk idee', zegt Buckley. 'Je hoeft maar naar de collecties van Tom te kijken om te weten dat hij volstrekt zijn eigen gang gaat.'

Het gigantische succes van Gucci had tot gevolg dat alle modemerken zich op de marketing stortten, waarbij elk trendje of idee-tje zo snel mogelijk uitgemolken werd. Dat, en de voortschrijdende globalisering, heeft de creativiteit verschraald, vindt Buckley. 'Mensen gaan amper meer stijlvol gekleed. Moet je kijken wat er hier voor ons in de rij staat: een man met een krijtstreeppak aan en witte schoenen eronder. Gruwelijk! Vorige week waren Tom en ik op een white tie ball in Londen. ”Waar is de tijd gebleven dat mensen wisten dat je na vijven geen goud draagt?” zei Tom. En weet je wat we ook zagen? Een dame met een handtas. Een handtas! Op een white tie ball!'

Buckley zou willen dat ouders hun kinderen 'kleedles' geven. Maar is niet juist zijn modetijdschrift daar het geknipte medium voor? 'Ach, het interesseert mensen uiteindelijk geen barst hoe je een stropdas strikt.'

Buckley heeft wel oog voor die details, zie je als hij bewonderend aan een satijnen jasje voelt op de showroompresentatie bij Brioni, de volgende stop op deze zondag. Dan is het tijd voor de laatste show, van Versace.

Na het defilé gaat hij op zoek naar bazin Donatella Versace, maar die huppelt net hand in hand met actrice Catherine Zeta-Jones naar een zelfs voor Buckley onbereikbare VIP-area. Zijn collega en generatiegenoot Suzy Menkes van de International Herald Tribune, de machtigste modecriticus op aarde, vangt ook bot.

'Kom, wegwezen hier,' zegt Buckley.

Dat wil zeggen: naar Dolce & Gabbana, die een borrel geven ter gelegenheid van een of ander fotoboek dat ze uitgegeven hebben. Menkes en Buckley gaan snel met Stefano Gabbana op de foto, lopen een rondje, schudden handen met pr-mensen van het modehuis, en vier minuten later staan ze weer buiten. Buckley moet z'n gezicht laten zien bij evenementen van grote adverteerders 'maar je moet nooit te lang blijven hangen'.

Menkes en Buckley wandelen op deze zwoele zomeravond naar het huis van de overleden Gianni Versace, want daar organiseert Donatella vanavond een after show diner voor een stuk of honderd genodigden. Buckley komt er tientallen bekenden tegen, schudt vele handen. Gastvrouw Donatella vertoont zich niet op haar eigen feestje. Even na middernacht houdt Buckley het voor gezien. Hij heeft de komende week nog zo'n tachtig modeshows te gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden