Een grote berg op het bord

Cornald Maas blijft het Songfestival verdedigen, met enige moeite. ‘Frank Snoeks stopt ook niet als het Nederlands elftal een paar jaar verliest.’..

Dat kan er ook nog wel bij, Songfestivalwinnares Lenny Kuhr (in 1969, met De troubadour) die in Revu gehakt maakt van het toch al meest omstreden Nederlandse lied van het decennium. ‘Een slechte kopie van een smakeloos lied’, oordeelt zij over Sha-la-lie (Ik ben verliefd), de Songfestival-compositie van Pierre Kartner.

Het is het zoveelste relletje na de chaotisch verlopen televisiefinale van het Nationaal Songfestival, afgelopen zondag. Voor wie het heeft gemist: de kandidaten Sieneke en Loekz eindigden gelijk, waarna Kartner de knoop door moest hakken. Hij stelde aanvankelijk voor dan maar een muntje op te gooien, maar koos na lang aandringen – met een wegwerpgebaar – voor de 17-jarige kapster Sieneke, protegé van Marianne Weber.

Cornald Maas, dit jaar voor de zevende keer commentator bij het Eurovisie Songfestival: ‘Die ontknoping verdiende geen schoonheidsprijs. Mijn mobiele telefoon explodeerde. Ik kreeg talloze medelevende sms’jes en ben door álle kranten en televisierubrieken gebeld. Eigenlijk wilde ik me gedeisd houden. Ik heb dus alleen gezegd dat het liedje niet helemaal mijn smaak is. Een diplomatieke uitspraak, vind ik. Maar alles wordt meteen tot issue gebombardeerd, niets heeft meer met iets te maken.’

Pierre Kartner suggereerde in SBS Shownieuws dat u van de TROS misschien niet eens meer mee naar Oslo zou mogen.

‘Natuurlijk wel. Ik becommentarieer het Eurovisie Songfestival, niet de Nederlandse inzending. Wat ik van het liedje vind, doet er niet toe. Kom op zeg.’

U bent ongewild het middelpunt van een relletje. Vervelend?

‘Ongewild is het goede woord. Kijk: je kunt honderd jaar voor de Volkskrant schrijven of kunstprogramma’s als Opium presenteren, maar dat krijgt nooit zo veel aandacht als het Songfestival. Het is aan mij komen te kleven. Ook wel van harte, want het is één van mijn passies. Maar ik moet zeggen dat ik er nu wel een beetje genoeg van heb om me steeds te verdedigen. De berg op mijn bord is dit jaar wel heel groot.’

Moeten we het Songfestival nog serieus nemen?

‘Het is een hardnekkig misverstand dat alleen rariteiten of Oost-Europese acts goed scoren. Vorig jaar werd een IJslandse zangeres tweede met een mooie ballad. En Patricia Kaas, een van de populairste zangeressen van Frankrijk, haalde de toptien. Natuurlijk zit er veel rotzooi tussen, maar dat was in de jaren zeventig ook zo. Kijk, als Nederland één keer goed scoort, viert iedereen feest met een oranje hoedje op. Helaas is dat in de zeven jaar dat ik commentator ben niet gebeurd. Maar goed, Frank Snoeks stopt ook niet als het Nederlands elftal een paar jaar verliest.’

Was u verrast door de keuze voor Sha-la-lie?

‘Het was al tijden duidelijk dat het zoiets zou worden. De NOS heeft het festival gedumpt, zou je kunnen zeggen, en nu is het in handen van de TROS. En de TROS wil geen Moke, geen Wende Snijders, geen Stevie Ann. Dat begrijp ik heel goed – de TROS is van het volk. Het zegt veel over de staat van het land, dat we dit liedje naar het Songfestival sturen.’

Wat zegt het dan?

‘Nederland is in zichzelf gekeerd. Dat is al een paar jaar aan de gang. Wij zijn totaal niet bezig met wat ze in het buitenland mooi vinden.’

Waarom lukt het maar niet?

‘In het buitenland worden er topproducers ingehuurd, bands van het kaliber Kane afgevaardigd. Ik weet dat de TROS contact heeft gehad met de Jan Smit en Nick & Simon-stal, maar dat liep op niets uit. Het is inmiddels ontzettend lastig om een artiest met enige allure te vinden die aan het Songfestival mee wil doen.’

Maakt Sieneke een kans?

‘Ik vrees dat Sha-la-lie vooral in Nederland zal scoren. Maar we zullen in elk geval opvallen: Hollandser dan Sieneke, met zo’n draaiorgel, dat kan haast niet. Het is een ontzettend lief meisje, en haar uitvoering van het liedje was de meest authentieke. Ze krijgt nu veel over zich heen. Ik heb met de TROS afgesproken dat ik haar zal uitleggen hoe het er bij zo’n Songfestival aan toe gaat. Het is een megaspektakel, het grootste van Europa. Daar past geen enkel amateurisme. Je moet journalisten uit tientallen landen te woord staan. Ik weet niet eens of Sieneke wel Engels spreekt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden