Een goede website is het halve werk (2)

Zelf een onlinewinkeltje beginnen? De Volkskrant volgde twee aspirantondernemers die daarbij door Google geholpen worden.

Joanna Monkhouse (32) en Alix Gibson (34), twee Britse moeders die sinds enkele jaren in Amsterdam wonen, zijn begin dit jaar een onlinewinkel begonnen waarmee ze een Zwitsers kinderstepje verkopen. De step is een groot succes in Groot-Brittannië en de vrouwen hopen dat hij ook in Nederland een hit wordt.

Google Nederland hielp Gibson en Monkhouse hun website zo optimaal mogelijk in te richten en gaf ondersteuning bij de onlinecampagne.

14 mei, tweede sessie: de campagne verfijnen

14 mei, tweede sessie: de campagne verfijnen


De vrouwen hebben de afgelopen weken hun website aangepast en voorzien van video’s. Wouter Vink, product marketing manager bij Google vraagt of er nu meer bezoekers komen en er meer steps worden verkocht. Monkhouse: ‘Het aantal bezoekers groeit gestaag. We verkopen meer maar we weten nog niet of dat komt door AdWords (het advertentiesysteem van Google, gebaseerd op tekstadvertenties die bij Googles zoekresultaten worden getoond, red.). Er komen wel meer ‘onbekenden’ op de site.’

In AdWords kan gekeken worden welke zoekwoorden de meeste bezoekers trekken, en welke de meeste omzet genereren. Door te spelen met zoekwoorden, kun je je campagne optimaliseren.

Je kunt, zegt Vink, veel bezoek trekken door een populair zoekwoord te gebruiken, zoals fiets. Maar omdat veel verkopers dat zoekwoord gebruiken, is het duur om bovenin de lijst met advertenties te komen. Vink adviseert om ‘aluminium fiets’ te gebruiken, een zoekterm die minder populair is en daarom goedkoper. ‘Dan hoef je minder uit te geven om bezoek te trekken.’

Joanna wil weten hoeveel budget ze straks moeten gebruiken. Nu is dat zo’n 30 euro per maand. Volgens Vink is dat lastig te zeggen. ‘Wat je kunt doen, is je budget tijdelijk verhogen met meer zoekwoorden en na een paar dagen kijken welke de meeste bezoekers trekken, je budget verlagen en de succesvolle zoektermen gebruiken.’ Vink laat zien dat de advertentie van de vrouwen inmiddels zeventienduizend keer is getoond. 0,84 procent van de keren wordt erop geklikt. Dat lijkt weinig, maar is niet slecht voor een beginnend bedrijf, zegt Vink. 1 tot 1,5 procent is normaal. Per bezoeker is ongeveer 10 cent betaald.

Zorgelijk is dat de advertentie van Microstep gemiddeld op positie 19,5 staat. ‘Dat betekent dat 19 advertenties voorgaan’, zegt Vink. Er moet dus gekeken worden naar betere zoekwoorden. ‘Kinderstep’ blijkt een goede, maar relatief dure. Monkhouse en Gibson zeggen daarop te zullen focussen. Ook brengen ze een negatief zoekwoord aan: als een bezoeker zoekt op ‘tweedehands’, zal de advertentie niet worden getoond. De vrouwen verkopen immers nieuwe steps en iedereen die op de site zoekt naar een tweedehands steps, is weggegooid geld.

De volgende stap is het installeren van Analytics, een systeem om te kijken welke campagnes goed werken en welke niet.

20 augustus,derde sessie: van bezoekers klanten maken

20 augustus,derde sessie: van bezoekers klanten maken


De nieuwe site staat sinds 19 juni ‘live’, inclusief betaalmogelijkheden via Ideal, een systeem waarmee onlinebetalingen gedaan kunnen worden. Hidde de Bruijn, zogenoemd conversion specialist bij Google (‘zeg maar: optimalisatie nadat mensen op je site zijn aanbeland’) waarschuwt voor een catch-22: moet je je budget verhogen om meer omzet te genereren, of wachten op meer omzet zodat je je budget kun opschroeven?

Het advertentiesysteem van Google dat Analytics heet, kan informatie naar boven halen die het antwoord op deze vraag vergemakkelijkt, zegt De Bruijn. Zo weet Analytics dat 43 procent van de bezoekers na 1 pagina de website weer verlaat. Geen slechte score overigens, zegt hij. Verder blijven bezoekers gemiddeld drie minuten en vijf seconden hangen. 80 procent komt er voor het eerst, 20 procent was er al eerder. ‘Die zijn het interessantst, want terugkerende klanten kopen vaak meer’, weet De Bruijn.

Een van de belangrijkste zaken voor een kleine webshop is het creëren van vertrouwen bij bezoekers, zegt De Bruijn. Een factor die daaraan bijdraagt, is bijvoorbeeld de vermelding dat je de officiële importeur bent voor de Benelux, zegt hij. ‘Zet op elke pagina het Ideal-logo. Plaats op de voorpagina een Nederlands telefoonnummer, zodat klanten vragen kunnen stellen.’

Een laatste tip: ‘Elke vraag die je telefonisch binnenkrijgt, moet je in je lijst met veelgestelde vragen zetten. Als een klant de moeite neemt de telefoon te pakken, kun je er vergif op innemen dat de vraag bij veel klanten leeft.’

23 september: project voltooid

23 september: project voltooid


Monkhouse en Gibson hebben besloten hun budget te verdrievoudigen. Dit blijkt een gouden greep, want de verkoop is omhooggeschoten. ‘Onze verkopen zijn verdrievoudigd, we verkopen nu vijf steps per dag’, zegt Monkhouse.

Vijf lijkt niet veel, maar, zegt Gibson, we zijn eigenlijk nog maar net begonnen. ‘Joanna heeft afgelopen zomer een dochter gekregen, we waren enorm druk met het optuigen van de website en de distributie en alle juridische rimram die bij de oprichting van een eigen zaak spelen.’

Ongeveer 60 procent van de verkopen komt via Google, de rest van mond-tot-mondreclame. Monkhouse: ‘Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik daarom meteen inzetten op Google. Nee, ze betalen ons niet om dit te zeggen.’

De vrouwen zijn trots op het resultaat dat ze hebben bereikt. ‘Het mooie van een online-shop is dat we ons winkeltje tussen de bedrijven door runnen. Als de kinderen slapen, doen wij onze zaken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden