InterviewOntwerper Jonathan Anderson

Een gesprek met ontwerper Jonathan Anderson: ‘Mode moet nu stil zijn’

De Noord-Ierse ontwerper moet twee modemerken, JW Anderson en Loewe, in stand zien te houden.

de collectie van Anderson voor Uniqlo.Beeld Uniqlo

The New York Times riep hem in 2019 uit tot een van de vooruitstrevendste modeontwerpers van dit moment. ‘De man die Europese mode verandert in iets rauws en echts’, schreef de krant over de 36-jarige Noord-Ier Jonathan Anderson. Een van de gewildste en bejubeldste ontwerpers van dit moment staat bekend om het opzoeken van de grenzen van de klassieke indeling van mode in die van mannen- en vrouwenkleding. Zo bevat Andersons laatste collectie- voor eigen merk JW Anderson - mannen in gebreide jurken.

Naast zijn eigen merk is de ontwerper sinds 2013 ook creative director van het klassieke Spaanse merk Loewe. Dit stoffige merk blies hij nieuw leven in met onder meer een aantal zeer succesvolle tassen, zoals de puzzle bag en een tas in de vorm van een olifantje.

Op 15 oktober komt zijn zesde samenwerking uit met de Japanse kledingwinkel Uniqlo. Na een aantal zeer succesvolle samenwerkingen liggen modeliefhebbers weer voor de digitale poorten van de winkel te wachten. 

Het simpele, maar stijlvolle Japanse Uniqlo, onder meer te vinden in de Amsterdamse Kalverstraat, is vergelijkbaar met H&M en Zara. Voor deze collectie voor Uniqlo heeft Anderson inspiratie opgedaan uit het dagelijkse leven in Londen. Britse klassiekers met het warme kleurenpalet van de herfst, zoals wollen houtje-touwtjejassen, gebreide truien, gestreepte universiteitssjaals en ruitjespatronen: Anderson deinst niet terug voor preppy.

In een eerder interview in de Volkskrant vertelde Anderson dat hij voor zijn eerste gesprek voor een baan bij Loewe geen kleding bij zich had, maar een boek liet zien met daarin een stuk of honderd foto’s. Het meest prominente beeld uit dat boek was een foto van Steven Meisel uit 1997, van model Kirsten Owen op het strand. Met Loewe wilde hij de richting van de sfeer van die foto op gaan.

Ook voor de nieuwe collectie bij Uniqlo putte hij inspiratie uit foto’s. Anderson: ‘Het fijne aan mobiele telefoons is dat je er zo veel foto’s als je wilt mee kunt maken. Stom genoeg kwam ik er laatst pas achter dat je op de iPhone foto’s op een wereldkaart kunt bekijken, die jou laat zien waar je welke foto’s hebt gemaakt.’  Anderson kwam foto’s van hemzelf en zijn vrienden tegen uit de tijd dat hij studeerde en realiseerde zich dat de vorm van kleding tijdloos is. Dit inspireerde hem om voor zijn collectie terug te vallen op Britse klassiekers. 

Wat heeft de modewereld geleerd van de coronapandemie?

‘Deze tijd is voor de modewereld tegelijkertijd zowel zorgwekkend als interessant. Soms moet je in een negatieve situatie op zoek gaan naar iets positiefs. Ik zou willen dat iedereen deze situatie zou accepteren zoals die is en denkt ‘2020 is wat het is’. Sommige merken willen veranderen, terwijl andere terug willen naar hoe het was. Dat werkt contraproductief. Zelf heb ik ervoor gekozen om nog geen shows te geven, dat vind ik nu niet passend.’

Voor zijn merken besloot Anderson in plaats daarvan een ‘show in a box’ te maken. Zo stopt hij voor JW Anderson een boek in een doos, waarin de modellen zijn afgebeeld en kunnen worden uitgeknipt. Deze uitgeknipte modellen kunnen op verschillende kleurrijke foto’s van Lewis Ronald⁠ worden geplaatst. Op deze manier wil Anderson de toeschouwer bij zijn show betrekken. ‘Op een dag zal ik deze doos tegenkomen en beseffen hoe belangrijk dit moment is geweest. Het is een heel positief jaar geweest, ook al lijkt het niet zo. Ik kan me nu meer richten op het DNA van mijn merk en op teamwork’, zei Anderson eerder op Instagram.

Wat waren in deze periode uw grootste uitdagingen?

‘Het voelt net alsof ik op zee woon. De ene dag is het mooi weer en de andere dag stormt het en voelt het alsof ik zink. Mijn taak als creative director en bedrijfseigenaar is om de werkgelegenheid in stand te houden. Ik geef nu niets om de collecties, maar juist om de mensen waar ik al tien jaar mee samenwerk en de merken mee heb opgebouwd. Ik wil ze niet kwijt, niet de handwerkers, de ontwerpers en de mensen van HR. Er zijn enorme netwerken die we in stand moeten houden. Ik zou willen dat andere bedrijven daar ook meer over zouden praten. Mode is een prachtige kunstvorm die vaak veel kritiek krijgt; het is een makkelijke boksbal. Mode moet nu stil zijn en bedenken wat de volgende stap is en waar we uiteindelijk heen willen.’

Samenwerking

H&M had eerder een aantal samenwerkingen voor collecties met designermerken, zoals met Karl Lagerfeld, Jimmy Choo, Isabel Marant en het Nederlandse duo Viktor & Rolf. Modeliefhebbers stonden in rijen voor de winkels te wachten en online was de collectie snel uitverkocht. Ook Uniqlo past dit recept voor succes toe. Zo heeft het Japanse merk meerdere samenwerkingen gehad met ontwerper Jil Sander en komt nu de zesde samenwerking uit met Jonathan Anderson.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden