Een Frans kasteel, maar dan met hypermoderne kunst en architectuur

Bezoek Château La Cost

Alle geneugten van een Frans kasteel, maar dan met hypermoderne kunst en architectuur. Bezoek Château La Coste, de persoonlijke speeltuin van de steenrijke Ier Patrick McKillen.

Het nieuwe fotopaviljoen bij Chateau La Coste van de Italiaanse architect Renzo Piano. Foto Stéphane Aboudaram / We Are Contents

Als correspondent in Frankrijk word je vaak om vakantietips gevraagd. En nu ben ik op een heel goede plek gestuit, die ook nog eens relatief onbekend is: Château La Coste, een wijngoed annex kunstpark in de buurt van Aix-en-Provence.

Je kunt er uren wandelen door een heuvelachtig bosrijk park, tussen werken van Ai Weiwei, Adrian Goldsworthy, Louise Bourgeois, Richard Serra en andere vooraanstaande artiesten en architecten. Daarnaast zijn er tijdelijke tentoonstellingen, deze zomer van Tracey Emin en Hiroshi Sugimoto. Vervolgens kun je lunchen in het hoofdgebouw van sterarchitect Tadao Ando, een elegante V-vormige constructie van beton en glas. Het terras kijkt uit over een ondiepe, spiegelende vijver waarin een mobiel van Alexander Calder staat. Het is Frankrijk op zijn aangenaamst - een tartare de boeuf met een glas rode wijn - maar dan in een moderne omgeving met kunst en architectuur die naadloos overgaat in het droge en hete Provençaalse landschap.

Het Château is eigendom van de Ier Patrick 'Paddy' McKillen (61), een vastgoedmagnaat met een betere smaak dan Donald Trump, bevriend met U2-zanger Bono. McKillen heeft belangen over de hele wereld en bezit onder meer de Londense luxehotels Claridge's, Connaught en Berkeley. Tegenwoordig woont hij in Los Angeles, maar dat belet hem niet een paar keer per maand op het Château te zijn.

'Het begon allemaal met McKillens liefde voor de Provence', zegt Marie Robert, woordvoerder van het Château. Net als veel kunstenaars werd zakenman McKillen naar de Provence gelokt door het licht; fel, maar toch een beetje gesluierd. In 2004 kocht hij Château La Coste, waar al wijn wordt gemaakt sinds 200 voor Christus. Via de wijn kwam de kunst. In 2008 liet hij de Franse sterarchitect Jean Nouvel een chai bouwen, een glimmende hangar van aluminium, waar nu de wijn rijpt. Daarna kwamen de kunstenaars. 'Hij heeft veel kunstenaars uitgenodigd om speciaal iets voor het landgoed te maken', zegt Robert. 'Als je door een museum loopt, word je vaak overweldigd door de opeenvolging van werken. McKillen wilde iets anders: een wandeling die anderhalf uur duurt, waarbij je de tijd hebt om elk werk te bekijken en op je in te laten werken.'

De steenrijke Ier Patrick McKillen. Foto HH

McKillens nieuwste aanwinst is een fotopaviljoen van Renzo Piano. De Italiaanse architect heeft zijn werk ingegraven om het landschap niet te verstoren, en overdekt met een zeildoek dat het Provençaalse licht filtert. Curieus genoeg is de expositieruimte zelf vrijwel leeg. Fotograaf Hiroshi Sugimoto vond het licht toch nog te fel voor zijn seascapes en heeft ze opgehangen in twee zijgangen die eigenlijk voor de opslag van wijn zijn bedoeld.

De foto's van Sugimoto zijn simpel: hij heeft de zee gefotografeerd op verschillende momenten van de dag en de nacht. Je ziet maar twee dingen: water en lucht, die soms zo in elkaar overlopen dat het onderscheid nauwelijks meer is te zien. Het zijn meditatieve beelden, als een schilderij van Rothko.

(Tekst gaat verder onder afbeelding).

Chateau La Coste.

Van een geheel andere orde zijn de schilderijen en beelden van Tracey Emin. De Britse kunstenaar werd op haar 13de verkracht en seksueel geweld is een van de centrale thema's in haar werk. Op een van de schilderijen leunt een vrouw achterover. Rond haar kruis heeft Emin rode verf aangebracht. I Said No, staat erboven. Het geweld is niet zichtbaar afgebeeld, maar voelbaar aanwezig.

Château La Coste trekt jaarlijks 150 duizend bezoekers, van wie er 40- tot 50 duizend voor de kunst en architectuur komen. 'Het is bij lange na niet rendabel', zegt woordvoerder Marie Robert. 'Uiteindelijk wil McKillen quitte spelen, zodat het Château zijn kinderen niet tot last zal zijn. Exacte cijfers kan ik niet geven, maar om dat evenwicht te bereiken moet je niet denken aan een groei van 20 procent, eerder van 200 procent', aldus Robert.

Voorlopig blijft Château La Coste de hoogstpersoonlijke speeltuin van een steenrijke Ier. McKillen blijft investeren. Sinds kort is er een Villa La Coste, een hotel waar de goedkoopste suite 600 euro per nacht kost. In het laagseizoen.

Maar de kunst blijft het belangrijkst. Er staan projecten op stapel met de Japanse architect Kengo Kuma en de Amerikaanse landart-kunstenaar James Turrell. De torens die Louise Bourgeois in het Tate Modern exposeerde, zullen naar Frankrijk komen. En, misschien het bijzonderste project: er zal een druppelvormig auditorium van Oscar Niemeyer verrijzen. McKillen sprak Niemeyer over het ontwerp in 2012, twee dagen voordat de befaamde Braziliaanse architect op 104-jarige leeftijd overleed.

Paddy

De Ierse rijkaard Patrick McKillen heeft nooit gestudeerd. In plaats daarvan werkte hij in het familiebedrijf, DC Exhausts, een handel in autobanden en uitlaten. Zijn vastgoedimperium strekt zich nu uit over de hele wereld, alleen al in Londen bezit hij meerdere luxe hotels. De waarde van zijn bedrijf houdt hij geheim, maar wordt geschat op honderden miljoenen euro's.

Meer over