Een fraai kijkje achter de schermen van KPN

Als Ad Scheepbouwer is aangetreden als topman van KPN, belt hij in 2002 zijn voorganger Wim Dik. Scheepbouwer wil de 'Wim Dik-designprijs' afschaffen. KPN zit diep in de schulden en moet bezuinigen. Het prijzengeld is 20 duizend euro - peanuts voor een miljardenbedrijf als KPN. Dik sputtert dus tegen. Maar Scheepbouwer, zelf beloond met enorme optiepakketten, zet door.

Hoe kinderachtig kan een topman van een groot beursgenoteerd bedrijf zijn? Heel kinderachtig, blijkt uit De koude kermis van KPN van Patrick Bernhart en Jan Maarten Slagter. Scheepbouwer is bepaald niet de enige met haantjesgedrag. Bovendien moet hij het bedrijf zien te redden van de ondergang, zes jaar na de glorieuze beursgang van het voormalige staatsbedrijf op Wall Street. KPN was tot 1989 een telecombedrijf met Nederland als werkterrein en is dat 27 jaar later weer. In de tussentijd probeert het de Europese topdrie te bereiken, zonder dat de commissarissen of de staat daar veel vraagtekens bij zetten.

Het boek beschrijft de avonturen, van grote mislukkingen als de te dure aankoop van het Duitse belbedrijf E-Plus tot ongelukjes als Sport 7. De details zijn schitterend; lees hoe Goldman Sachs-bankier Henry Paulson het visitekaartje van KPN-bestuurder Maarten Henderson gebruikt als onderzetter. Het zou vermakelijk zijn als de dollemansrit van KPN niet duizenden banen en miljarden euro's had gekost. De vele fraaie kijkjes achter de schermen zijn tegelijk de achilleshiel. Wat ontbreekt is een stevige analyse over wat we van de KPN-casus kunnen leren.

Maar toch: deze bedrijfsgeschiedenis is een aanrader voor de huidige KPN-top. En niet alleen voor hen: overmoedige bestuurders, slapende toezichthouders en de schade die ze aanrichten gaan iedereen aan.

Non-fictie. Patrick Bernhart en Jan Maarten Slagter. De koude kermis van KPN. Prometheus; 384 pagina's; euro 24,95.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden