Reportage Berlinale

Een film vol gruwelijk geweld tegen vrouwen op de ‘vrouwvriendelijke’ Berlinale

Fatih Akin, regisseur van de seriemoordenaarsfilm The Golden Glove, heeft wat uit te leggen.

Juliette Binoche, juryvoorzitter in Berlijn, bij de persconferentie van Celle que vous croyez, waarin Binoche de hoofdrol speelt. Beeld WireImage

Hoe de nieuwste film van Fatih Akin, een film waarin vrouwen worden verkracht met knakworsten en pollepels en geregeld een vuistslag in het gezicht krijgen, zich verhoudt tot de #MeToo-beweging? The Golden Glove is er in ieder geval door beïnvloed, vertelde de Duitse regisseur zaterdag bij de wereldpremière tijdens de Berlinale.

‘Seksueel geweld is iets waar, gelukkig, tegenwoordig veel discussie over is. Als je daar dan een film over maakt, moet je dat laten zien. Maar hoe? Daar hebben we het op de set uitgebreid over gehad. Wij draaien de camera op die momenten niet weg, we tonen het niet verlekkerd, zoals in andere films nog weleens gebeurt. Ik laat juist zien hoe walgelijk het is.’

Ranzig en groezelig

Regisseur Akin weet het mooi te verkopen. Zijn film heeft nogal wat magen in Berlijn doen omdraaien. Hij verfilmde met The Golden Glove het verhaal van een seriemoordenaar die in de jaren zeventig huishield in Hamburg, in de onderklasse van de Duitse samenleving. Deze Fritz Honka is een impotente man met een gebroken neus en verrot gebit die alcoholisten en uitgerangeerde prostituees oppikt in de morsige kroeg Der Goldene Handschuh. Sommige van hen eindigen in stukken in een muur van zijn smerige zolderkamertje. In The Golden Glove is elk shot zo ranzig en groezelig, dat meerdere filmjournalisten in hun recensies opmerkten dat het is alsof je het bederf kunt ruiken.

Zijn film is inderdaad ‘niet voor iedereen’, aldus Akin tijdens de persconferentie. Hij wilde een horrorfilm maken, over ‘een monster’ dat hij ‘waardigheid’ wilde geven. ‘Uiteraard ondersteun ik de #MeToo-beweging. Maar het moet geen censuur opleveren.’

Door het geweld tegen vrouwen is The Golden Glove een opmerkelijke film in het competitieprogramma van de 69ste Berlinale. Festivaldirecteur Dieter Kosslick maakt juist van de positie van vrouwen een van de speerpunten dit jaar. Trots vertelde hij over de hoeveelheid vrouwen in zijn organisatie: maar liefst 82 procent van de selectiecommissies is vrouw. Zeven van de zeventien films die in aanmerking komen voor een Gouden Beer, de belangrijkste prijs van het festival, zijn geregisseerd door een vrouw (41 procent) – veel meer dan in Cannes of Venetië. Die competitiefilms weten vooralsnog niet positief boven de anderen uit te stijgen, maar die van hun mannelijke collega’s evenmin.

Casey Affleck

In het Panorama-programma, voor toegankelijke arthousefilms, ging het speelfilmdebuut van acteur Casey Affleck in wereldpremière. Affleck schreef en regisseerde Light of My Life, over een vader die met een als jongen vermomde dochter door een post-apocalyptische wereld zonder vrouwen reist. Een film over de kracht én kwetsbaarheid van vrouwen: het zijn voor Casey Affleck opmerkelijke thema’s om aan te snijden. Hij was pas nog in de publiciteit toen een oude rechtszaak tegen hem in het kader van #MeToo weer nieuwe aandacht kreeg. In 2010 heeft hij geschikt met twee oud-medewerksters die hem hadden aangeklaagd voor seksueel misbruik.

Is de film een antwoord op de gebeurtenissen uit zijn persoonlijke leven, vroeg een journalist vrijdag tijdens de persconferentie. Affleck, zorgvuldig het woord #MeToo mijdend: ‘Deze film is bedacht en geschreven vóórdat mensen over die zaken gingen praten, dus dat zegt wel iets over hoe die thema’s ons aan het hart gaan. Ik hoop in ieder geval dat mensen er met een open blik naar kunnen kijken – dat heb ik niet onder controle. ’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.