Een feministische site met dank aan Giphart

Vileine.com, opgezet door vijftig mediavrouwen, wil lezers bewustmaken van sekseverschillen.

Hadjar Benmiloud (26), hoofdredacteur van de nieuwe feministische website Vileine.com, straalt als ze vertelt over de reacties die ze de afgelopen dagen heeft gekregen. Zo prees journalist Joris Luyendijk het vrouwenmedium als 'de interessantste vernieuwing op journalistiek gebied in Nederlands sinds De Correspondent'.

Zo, die kan ze in haar zak steken. Maar waarmee onderscheidt Vileine.com zich nu van andere vrouwenmedia?

Ten eerste, zegt Benmiloud, is Vileine gratis en - vooralsnog - alleen online te lezen. Het tweede verschil: 'We pretenderen niet dé vrouw te zijn of voor hét feminisme te staan. We willen mensen alleen bewust maken van de maatschappelijke standaarden voor vrouwen waardoor wij allemaal geconditioneerd zijn.'

Drie jaar lang werkte Benmiloud aan een businessplan om een onlinemagazine van de grond te krijgen dat de huidige feministische golf moest vatten, want 'een moderne feministe heeft nu dus geen idee wat ze met haar bh of okselhaar moet'. Ze gooide het plan uiteindelijk door de papierversnipperaar toen ze zich realiseerde dat ze te veel authenticiteit moest inleveren voor de optionele verdienmodellen.

Intersectionaliteit

Benmiloud begon opnieuw en binnen drie maanden bracht ze vijftig mediavrouwen bij elkaar om een virtueel feministisch platform op te zetten. Een plek waar de vrouwen het feminisme benaderen vanuit hun eigen ervaringen en achtergronden. 'Vileine' werd de titel, indirect afgeleid van 'philia', de oud-Griekse term voor 'liefde en vriendschap' en verwijzend naar de roman Phileine zegt sorry van Ronald Giphart. Alleen: 'Wij zeggen geen sorry.'

Maar eerst moest het vrouwengezelschap nog het nieuwe feminisme definiëren. Dus stelden ze een manifest van dertien punten op. Zo beloven ze de journalistieke codes te eren door de 'waakbitches van de maatschappij' te zijn. En door ruimte te bieden aan intersectionaliteit, een academische term voor meervoudige en gelijktijdige onderdrukking door rassen- klasse- of leeftijdsdiscriminatie.

De afkomsten en leeftijden van de Vileine-redacteuren lopen uiteen, maar afgaand op de statistiek van de Facebookpagina bestaat de doelgroep voornamelijk uit vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. De artikelen op de website leggen de focus op (internationale) populaire cultuur, human interest en opinie. Daar wil Benmiloud nog onderzoeksjournalistiek aan toevoegen. 'Nu hebben we al de rubriek Zieke Verhalen, waarin een redactrice een serie onderzoeksverhalen schrijft over de gezondheidszorg in Nederland. Vileine schrijft dus niet alleen over feminisme.'

'Meer energie dan ooit'

Benmiloud laat het woord 'conditionering' regelmatig vallen. Ze was 20 jaar toen ze het eerste 'innerlijke conflict' ervoer ten aanzien van haar eigen conditionering: 'Ik werkte voor een radioprogramma en was dagelijks erg lang bezig met mijn haar. Tot de presentatrice - tegen wie ik opkeek - zei: zeg, we zitten hier niet bij een modeshow.'

Benmiloud vroeg zich af waarom ze het dan toch zo lastig vond om niet zo 'panisch' met haar uiterlijk bezig te zijn op de redactie. 'Het antwoord, realiseerde ik me, was dat vrouwen vooral complimenten krijgen over hun uiterlijk, terwijl mannen werden geprezen voor hun reportages. Een vrouw hoort volgens de samenleving vooral aantrekkelijk, aangenaam en verzorgend te zijn.'

Een ander voorbeeld: Benmiloud presenteerde een hiphopprogramma, als enige jonge vrouw op de redactie. 'Onbewust deed ik mijn best een van de jongens te zijn, door me niet onzeker of emotioneel op te stellen en door te doen alsof ik liever met mannen optrok dan met vrouwen. Ik hield me aan de maatschappelijke definitie van een sterke vrouw: niet kwetsbaar doen of zeuren over pijn.'

'We schrijven nu nog allemaal op vrijwillige basis', benadrukt Benmiloud. 'Want we doen het nu nog allemaal zonder investeerders of sponsors. Ik bijt al maanden op een houtje om rond te komen zodat ik me fulltime kan richten op de site, maar ik heb meer energie dan ooit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden