Tv-recensie Frank Heinen

Een fashionista met hoofddoek bij RTL en Twitter gaat los. Misschien moet Tim den Besten bij die figuren op de thee

Ik had nooit van Ruba Zai gehoord, maar ik bleek weer eens de enige. Op Instagram wordt Ruba gevolgd door 1,2 miljoen enthousiastelingen en op YouTube hebben ruim 400 duizend mensen zich geabonneerd op haar vlogs over mode (fashion), schoonheid (beauty) en advies (advice). Vorige maand nog was ze het gezicht van een campagne van Dolce & Gabbana en maandag debuteerde ze als lifestyledeskundige bij RTL Boulevard. Beau van Erven Dorens heette haar welkom met een opsomming van haar successen. ‘Je hebt heel wat om trots op te zijn.’

Zais eerste onderwerp betrof ‘mommy influencers’: YouTube-vrouwen die hun kroost voor de camera uitventen in gesponsorde outfitjes. Een weinig schokkend item over een wereld van deprimerende leegte. Maar daarover ging het niet, na Zais debuut.

Ruba Zai draagt namelijk een hoofddoek. Ze is een zogenaamde hijabista, fashionista-met-hijab.

En ja hoor, daar ging het al los. Op Twitter, op de gekende websites. Het woord ‘kopvod’ viel vele malen. Een woord als een vieze vlek die je er nooit meer helemaal uit krijgt.

Het merendeel van de reacties en opmerkingen van de digitale anonymi stak elkaar in schaamteloos racisme naar de kroon. De mensen die een bijdrage leverden onder hun eigen naam, verwezen bijna zonder uitzondering naar de ‘dappere Iraanse vrouwen’ die protesteerden tegen de verplichting buitenshuis een hoofddoek te dragen. ‘Daar om PVV!!!’, voegde een anonieme vrijheidsstrijder eraan toe die weer eens iets wilde verbieden wat hem niet beviel.

Wie zijn dat toch, die mensen die dat soort dingen schrijven? Bestaan ze in de analoge wereld ook? En zo ja: winden ze zich daar ook zo op?

‘Hallo, die vent koopt vijftien nectarines!’

‘Dat moet hij toch weten?’

‘Maar zo begint het! Straks bestelt iedereen nectarines! Straks moeten we allemaal nectarines eten! Nog even en we vreten alleen nog maar nectarines! Mensen, stop de nectarinisering!’

Het liefst zou je op al die figuren Tim den Besten afsturen. In diens nieuwe programma, Tim op de thee (gisteravond aflevering uno) bezoekt hij bijzondere mensen. En dan niet op de manier waarop tv meestal ‘bijzondere mensen’ bezoekt (‘Wij volgden een kanarieliefhebber op een internationale kanariebeurs, verrasten hem een paar keer op camera en zetten er ten slotte een jolig muziekje onder’), maar écht.

Hij sprak met de wereldkampioene powerliften bij de 70-plussers, met een 9-jarig volkszangertje en met Roy, die na een ongeluk geitenboer was geworden. In krap een halfuur schetste Tim die onhandig overkomt maar het niet is drie kleine, lieve portretjes. Hij is charmant, vilein soms, en zegt wat hem voor de mond komt, zonder ooit gemeen of uit de hoogte te worden. Misschien moet de VPRO hem vragen bij alle Nederlanders op de thee te gaan. Sommigen zullen er in gesprek met Tim ongetwijfeld stukken beter uitkomen dan online, in conversatie met zichzelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden