BOEKENNederland en Beethoven

Een erg compleet overzicht van Nederlands liefde voor Beethoven

Emanuel Overbeeke: Nederland en Beethoven.Beeld Uitgeverij Prominent

‘Toongedichten zoo hoogverheven gevoeld, zoo diep-grondig gedacht, dat een mensenleven aan de studie ervan gewijd, welbesteed zou moogen heeten.’ Aldus het programmaboek bij een serie Beethovenconcerten in Den Haag, in 1911. Het mocht duidelijk zijn: je had componisten en je had Beethoven. Eigenlijk al vanaf de eerste kennismaking, een eeuw eerder, werd Beethoven hier op een onbereikbaar voetstuk geplaatst. Franse muziek was vulgair, de Italiaanse nog erger. Nee, Duitsland gaf de toon aan. En daarbinnen heerste Beethovens ‘oppermachtige kunstenaarsnatuur’. 

Aanvankelijk stonden zijn late werken bekend als ‘moeilijk verstaanbaar’, maar in de loop der tijd kreeg men ook die mentaal onder de knie. Beethoven, zo wist men, kon de diepste, meest onvermoede emoties losmaken. Ondertussen vroeg Multatuli zich lichtelijk jaloers af waar ‘miljoenen’ toch de wijsheid vandaan haalden om hem een genie te noemen.

Emanuel Overbeeke heeft alles gelezen. Kranten, boeken en tijdschriften, concertprogramma’s en recensies. Hij schreef een overcompleet overzicht van ‘Nederland en Beethoven’. De oude meester is in twee eeuwen nog geen millimeter op zijn voetstuk verschoven. 

Emanuel Overbeeke: Nederland en Beethoven. Uitgeverij Prominent; € 24,95 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden