De bewust digibete burger Olaf Tempelman

Een digitale boekhandelaar is per definitie inhoudelijk een nul

Staatssecreratis Blokhuis wil dat bol.com stopt met het ‘aanprijzen’ van boeken vol ‘keiharde leugens en klinkklare onzin.’ Beeld ANP

Als mensen iets prima vinden, klimmen ze, om een gedateerde analoge uitdrukking te gebruiken, minder snel in de pen dan als ze iets schadelijk of schandelijk vinden. Een oud-collega deelde met mij ooit de wijsheid dat je, om een beeld te krijgen van de waardering van een stuk, complimenten die je krijgt met 500 moet vermenigvuldigen en kritiek door 5 moet delen. ­Auteurs van flink wat niet-literaire boeken delen met ingezonden briefschrijvers die neiging vaker ergens ­tegen te ageren dan complimenten uit te delen. Weinig mensen schrijven boeken over globalisering of neo­liberalisme als ze daar vooral de mooie kanten van zien. 

Met vaccinatie is het niet anders. De ruime meerderheid van de Nederlanders die het belang daarvan niet in twijfel trekt, produceert verrassend weinig boeken over dit onderwerp. De meeste boeken met het woord ‘vaccinatie’ in de titel komen derhalve op het conto van auteurs voor wie oneervolle bijnamen als ‘kruidenvrouwtjes’ en ‘zweefteven’ in omloop zijn. Zo kan het dat je bij het zoeken op bol.com op de term ‘vaccinatie’ stuit op Leven zonder vaccinaties, Vaccinaties doorgeprikt, Wat je niet verteld wordt over vaccinaties, Vaccinatie is geen immunisatie en meer. 

Staatssecreratis Blokhuis wil nu dat bol.com stopt met het ‘aanprijzen’ van boeken vol ‘keiharde leugens en klinkklare onzin.’ Dat die boeken onzin bevatten, lijkt me een juiste constatering. Ik ben ook dol op kritiek op digitale winkels. En toch vind ik deze beschuldiging aan het adres van bol.com niet terecht. Een digitale boekhandelaar is immers per definitie inhoudelijk een nul: die kan niets anders dan boeken met ‘vaccinatie’ in de titel opsommen. Als fans van wijlen Margaret Thatcher redeneren als Blokhuis, kunnen ze amazon.com gaan beschuldigen louter rottige boeken over ‘thatcherism’ aan te prijzen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden