SerierecensieBabylon Berlin

Een diepe duik in de Duitse jaren dertig, een tijd van extatische uitspattingen en duisternis ★★★★☆

Seizoen 3 van de verslavende dramaserie Babylon Berlin speelt zich af op de esthetisch verbluffende filmset van een bizarre expressionistische film.

Liv Lisa Fries in ‘Babylon Berlin’ (2017).

Het is een serie waar je langzaam voor opwarmt: Babylon Berlin. Geen snelle, sexy flirt, maar een lange, duurzame relatie. Enig geduld is vereist, de eerste afleveringen van seizoen 1 zijn best even doorbijten. Traag, plechtig, gedragen, en, nou ja, erg Duits: inhoudelijk stevig maar een tikje saai. Maar dan! Zet je door, dan word je een wereld en een tijdvak ingezogen waar je nooit meer uit wilt vertrekken – hoe verontrustend en ronduit afgrijselijk het er soms ook is.

Die wereld is Berlijn, ten tijde van de Weimarrepubliek. Hoofdpersonen zijn de enigmatische politie-inspecteur Gereon Rath (Volker Bruch) en zijn assistent Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries). Rath heeft een oorlogstrauma en worstelt met pijnlijke geheimen in zijn familie. De eigenzinnige Ritter ambieert een serieuze baan als detective, maar is als vrouw in deze wereld eigenlijk kansloos. Ze betaalt haar rekeningen door bij te klussen als prostituee.

De serie begint in 1929 en zal naar verluidt doorgaan tot 1933. De makers, onder wie regisseur en producent Tom Tykwer, hebben optimaal geoogst uit die caleidoscopische late jaren twintig: een ongekend creatief tijdperk, met de opkomst van het expressionisme, drukbezochte en extatische revues, florerende nachtclubs, travestie en seksuele vrijheid. Maar die vrolijke uitspattingen hebben uiteraard een schimmige keerzijde: prostitutie, machtsmisbruik, corruptie en vrij spel voor de maffia. De jonge democratie is wankel, het politiek extremisme rukt op, grootscheepse werkloosheid leidt tot mensonterende armoede. Onder aan de ladder leven mensen soms als dieren, terwijl de verveelde rijken zich vermaken met drugs, seks, smokkel, chantage en een obsessie met het occulte. Conservatieve oud-militairen smeden revolutionaire complotten en de nazi’s veroveren steeds meer terrein – Babylon Berlin heeft, terecht, een sombere grondtoon.

Want hoe dapper de hoofdpersonen ook strijden voor rechtvaardigheid in de wankele jonge democratie, we weten allemaal waar dit Duitsland op afstevent. In de kleinste details wijst de serie grimmig vooruit naar de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust. Straatbeeld: twee blije kinderen spelen op de stoep, vader snelt toe, lachend: ‘Samuel, Rachel, pas toch op!’ En de kijker weet hoe de wereld van Samuel en Rachel er niet veel later uitzag.

In de eerste twee seizoenen van de serie wordt de complexe politieke geschiedenis van Duitsland ingenieus verweven met een spannend plot over goudsmokkel. Alle krachten die in het verscheurde Berlijn strijden om de macht spelen een rol in dat verhaal: nazi’s, conservatieven, Russen, communisten, politie, politiek en maffia. De plot in het derde seizoen, sinds dit voorjaar te zien op Videoland, is iets minder geraffineerd – gewoon iets met moord en wraak – maar speelt zich dan wel weer af in een esthetisch verbluffende omgeving: op de set van een volstrekt bizarre, expressionistische film, met gezongen teksten en dramatische dans. Ondertussen stort de wereld van Gereon Rath ineen, net als de beurs, veroveren de nazi’s razendsnel terrein, en lijkt tussen de smeulende puinhopen van de stad toch nog iets moois op te bloeien tussen Ritter en Rath. Of is dat al te optimistisch? Waarschijnlijk. Seizoen 4 zal het uitwijzen.

Babylon Berlin, seizoen 3

Drama, 12 x 50 min

★★★★☆