Review

Een cast zonder zwakke plek bij Billy Elliot, de musical

Er wordt een bak fucking, tering, tyfus en andere inventieve verwensingen de zaal ingestrooid, maar het wordt nergens geforceerd plat.

null Beeld Jim Hoogendorp
Beeld Jim Hoogendorp

Vader moet er niet aan denken, zijn zoon een balletmietje. En Tony slaat die middle class danstrut die zijn kleine broer Billy naar de balletacademie wil sturen het liefst dwars door de keuken. Een jochie uit een mijnwerkersgezin in een strakke maillot. Is dat wijf helemaal gestoord, of zo. Billy is tegen zoveel onredelijkheid niet opgewassen en rent woest en gefrustreerd naar zijn kamer. Hij smijt zijn spullen in de hoek, hij stampt, hij raast, hij schreeuwt, hij kronkelt dat de vonken er vanaf vliegen en danst zo zijn woede eruit op de hardrockbeats van Elton John. Wat een bloedstollend en magisch moment. Wat kan dat gozertje dansen.

Dat gozertje is in dit geval de dertienjarige Carlos Puts, die de eer kreeg om op de premièreavond de hoofdrol te spelen in de ruig-ontroerende musical Billy Elliot. Toen het slotapplaus had geklonken mochten ook de andere vijf Billy's opdraven om hun kunsten te vertonen in een flonkerende toegift. Waarschijnlijk hoeft niemand zich bekocht te voelen als Carlos Puts niet op het podium staat. En dan hebben we ook nog Noah de Vos, het vriendje van Billy, dat zich heel graag in vrouwenkleren steekt. In dat twaalfjarige ventje steekt een geweldige entertainer met een sterke stem, die nu al een vol Circustheater in zijn zak stak. De cast kent geen enkele zwakke plek, en dat is een prestatie van jewelste.

Carlos Puts als Billy Elliot Beeld Roy Beusker
Carlos Puts als Billy ElliotBeeld Roy Beusker

Mijnwerkers

Er zit lucht in door de cynisch komische Bas Grevelink als parttime boksleraar in het dorpshuis, en gevoelige ernst door Pia Douwes als de balletjuf die de meisjes van het grauwe dorp wat afleiding moet geven.

Billy Elliot speelt tegen de achtergrond van de bittere strijd tussen de Britse premier Margaret Thatcher en de machtige mijnwerkersvakbond. Als Thatcher in 1984 aankondigt dat zij 20 mijnen gaat sluiten wordt een nationale staking afgekondigd. Het gaat een jaar lang hard tegen hard, totdat de mijnwerkers zonder enig resultaat het onderspit delven en weer aan het werk gaan. Het beeld van de mijnlift die aan het eind van de voorstelling gevuld met gedesillusioneerde mijnwerkers letterlijk onder het podium verdwijnt is weergaloos.

Vrijwel perfect

Elton John was zo geroerd door de film Billy Elliot uit 2000, dat hij (met moeite) een producent overhaalde tot een musical. Er zitten herkenbare melodieuze John-nummers in, maar ook flarden van volksmuziek en wat vuist-omhoog-nummers waardoor een Engels Les Misérables-sfeertje ontstaat. Samen met het decor dat deels proletarisch Anton Pieck is, maar ook agressieve kaalheid kent, zijn alle voorwaarden aanwezig voor een vrijwel perfecte show.

Vrijwel perfect. Martine Bijl heeft de spelers in haar vertaling geen blad voor de mond gegeven. Er wordt een bak fucking, tering, tyfus en andere inventieve verwensingen de zaal ingestrooid, maar het wordt nergens geforceerd plat. Het past bij het rauwe mijnwerkerssfeertje. Daarnaast is het nogal bizar, nee eigenlijk gewoon onnodig, stom en lachwekkend, dat de kompels een of ander door Bijl in elkaar geknutseld Brabants, Oost Nederlands, Westfries dialect spreken. Maar dan hebben we ook wel het enige kritiekpunt gehad.

Wekelijks kiezen de Volkskrant en 1e Rang.nl een gezamenlijke uitgaanstip uit het theater- en podiumaanbod. Deze tip verschijnt in de digitale cultuuragenda van de Volkskrant en op de site van 1e Rang. Kijk voor de speellijst op www.1erang.nl

De 13-jarige Carlos mocht als eerste in de huid van Billy Elliot kruipen Beeld Evert-Jan Daniels
De 13-jarige Carlos mocht als eerste in de huid van Billy Elliot kruipenBeeld Evert-Jan Daniels
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden