klassiek Serge van Veggel

Een brief aan Serge van Veggel van Opera2Day van de markiezin van Merteuil

De 18de-eeuwse briefroman Les liaisons dangereuses krijgt een operaversie. V onderschepte een brief van een hoofdrolspeler, de markiezin van Merteuil, aan regisseur Serge van Veggel van het gezelschap Opera2Day.

Beeld Ted Parker

Geachte heer Van Veggel,

Laat ik u om te beginnen feliciteren. U smeedt de briefroman waarin ik optreed, Les Liaisons dangereuses, om tot een opera. Eindelijk een man die durft, bravo! Eerlijk gezegd heeft het mij altijd verbaasd dat het zo lang heeft moeten duren. Toen Choderlos de Laclos zijn boek in 1782 publiceerde, zag ik meteen de muziekdramatische potentie. A wordt verliefd op B, B verleidt C, D neemt wraak op B. Opera in optima forma! 

Gelukkig handelde de filmwereld alerter. Ik zal niet beweren dat ik ronduit heb genoten van actrices als Glenn Close en Catherine Deneuve. Ze legden mijn zwakten en obsessies nogal onbeschaamd bloot. Maar weet u, meneer Van Veggel, aandacht is aandacht, zeker voor een vrouw van mijn leeftijd.

Wat zie ik uit naar uw voorstelling, Dangerous Liaisons. Dankzij u kan ik mijn correspondenten eindelijk zingend van repliek dienen. Een genot om muzikaal te mogen stoken tussen de perfide graaf Valmont en zijn preutse lief Tourvel. Heerlijk om de tortelduifjes Cécile en Danceny met coloraturen te manipuleren.

Wel verbaasde het mij dat u me Italiaanse teksten in de mond legt. Inmiddels begrijp ik dat ik die eer dank aan de componist Antonio Vivaldi. Van hem wilt u al jaren een opera ensceneren. Hij heeft inderdaad hartstochtelijke aria’s geschreven. Alleen die libretti... De dramatiek van een stoflap, ik geef u gelijk.

U maakt een pasticcio, heet dat niet zo? Tekst uit de roman plaatst u over Vivaldi’s noten. Verstandig dat u bij dat waagstuk een Italiaanse toneelschrijver en een componist hebt betrokken. Hier en daar zullen ze wel wat bruggetjes moeten timmeren. Zo verplaatst u de handeling van Parijs naar het Venetië van Vivaldi. Ach, mijn zegen heeft u, die stad heb ik altijd al willen bezoeken.

In uw papieren lees ik verder dat u parallellen ontwaart tussen mijn eeuw, de 18de, en uw eigen tijd. Een elite die van binnenuit verrot raakt, crapuul dat protesteert - wilt u die ellende werkelijk tonen? Ik ben juist opgevoed met het idee dat een operahuis er is voor twee eenvoudige genoegens: conversatie en divertissement.

Meneer Van Veggel, wilt u me één ding beloven? Laat, als u mijn karakter schildert, uw oren niet hangen naar zekere literatoren. Vanaf hun mannentroon hebben ze mij bespot als de beruchtste vrouwenfiguur uit de Europese letterkunde, als een satanische Eva bij wie al het menselijke tot een sintel is verbrand. Cher Serge, u kent mij inmiddels toch wel beter? Ik reken op u.

Marquise de Merteuil

Dangerous Liaisons. Opera2Day en de Nederlandse Bachvereniging. Première 17/1,  Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Tournee t/m 16/3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.