Tv-recensieHaro Kraak

Een beenblessure van historisch belang tekende dit tv-weekend

Waar waren we ook alweer gebleven? Er was wat unfinished business, af te wikkelen in de Gelredome zaterdag. Drie uur lang pompte Veronica de spanning op, voorbeschouwend met Remy Bonjasky en Jamal Ben Saddik, die mochten zeggen hoe goed Badr Hari en Rico Verhoeven eruitzagen bij de staredown (antwoord: heel goed, al ijsbeerde Badr een beetje), hoe belangrijk dit voor het kickboksen was (antwoord: heel belangrijk) en in hoeverre die rivaliteit nou theater was (antwoord: het was wel echt, maar ook theater).

Daarna mochten BN’ers kiezen: Team Rico of Badr Army? We moesten, zeiden ze, Badr niet onderschatten. En Rico ook niet trouwens. Bij de daaropvolgende bokspartijen liepen de kijkcijfers lineair op met de gewichtsklassen, totdat er 3,5 miljoen mensen keken naar de zwaargewichten, door velen de vechtpartij van de eeuw genoemd, of in de woorden van een licht beledigde Bonjasky: gewoon een heel grote clash.

De misschien wel vechtpartij van de eeuw eindigde voor de tweede keer deze eeuw prematuur. Badr blesseerde nu niet zijn arm maar zijn been en het woord anticlimax was te mild voor iedereen die zich had verheugd op twee reuzen die elkaar het licht uit de ogen zouden slaan. ‘Gezondheid is belangrijk!’, probeerde Rico Badr schreeuwend te troosten. Verrassend, als je net iemand knock-out hebt proberen te slaan.

Geert Mak in zijn nieuwe reeks In Europa.Beeld VPRO

Een beenblessure van historisch belang zagen we zondagavond ook op NPO 2. De Franse piloot Jean-Paul Borderie opende in 1994 het raampje van de cockpit en liet zich 7 meter naar beneden vallen, om zo aan een kaping te ontsnappen. De Algerijnse terroristen wilden dat hij het vliegtuig in de Eiffeltoren zou boren. Toen diezelfde piloot op 11 september 2001 op de radio het nieuws hoorde, dacht hij: komt me bekend voor. Nu bestuurden de terroristen het vliegtuig zelf. 

Want, om met Geert Mak te spreken, waar waren we ook alweer gebleven? Met die woorden vangt hij ook het nieuwe seizoen van In Europa aan, de VPRO-reeks die twaalf jaar na het befaamde eerste deel wederom op een boek van hem is gebaseerd, ditmaal over de periode van 1999 tot nu. In deze afleveringen gaat Mak op zoek naar sleutelmomenten die een voorbode hadden kunnen zijn. Zijn inspiratie vormt het bordje dat de Duitse historicus Victor Klemperer in 1928 tegenkwam, met de tekst: ‘Juden nicht erwünscht.’ Toen hij later, na de oorlog, terugbladerde in zijn dagboeken, verbaasde hij zich over zijn eigen naïviteit.

Het menselijk brein is zo geprogrammeerd dat we enorm vatbaar zijn voor Grote Gemiste Waarschuwingen en kunnen zwelgen in de wat-als-vraag, al kun je twijfelen hoe relevant deze momenten werkelijk zijn. Dat leek Mak ook te beseffen, want de andere twee hoofdstukken waren niet per se voorboden, maar simpelweg interessante verhalen van mensen die toevallig op een kruispunt stonden van de unfinished business die de recente wereldgeschiedenis heet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden