Een bandje live, dat kan geen webwinkel bieden

Bijna elke zaterdagmiddag kun je er naar bandjes luisteren. Live, in de winkel. Spinvis, Claw Boys Claw en Moke hebben er al gestaan. Popspeciaalzaak Sounds in Venlo is hiermee een typisch voorbeeld van hoe je door vernieuwing de verschuiving naar onlinemuziekverkoop het hoofd kunt bieden, zegt Martin de Wilde, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers (NVER).

Het gaat slecht met de muziekwinkels in Nederland. Dat wordt nog eens bevestigd in de Winkelmarktspecial 2009 van bedrijfsmakelaar Jones Lang LaSalle. Net als reisbureaus verliezen de ‘fysieke’ muziekwinkels terrein aan internetwinkels, die dezelfde producten bieden.

Winkelbranches zoals boeken, muziek en reizen verdwijnen uit het straatbeeld van centrale winkelgebieden en verkassen naar minder dure locaties. De komende jaren zal, zo blijkt uit het onderzoek, de vraag naar winkelruimte op A-locaties afnemen met 7 tot 9 procent. Grote modeketens nemen de plaatsen in.

De verschuiving naar B-locaties is voor ons al jaren bekend, zegt Ari Doeser, directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond.

Maar in het aantal vierkante meters gaat de boekenbranche er volgens hem niet op achteruit. ‘We hebben nu zo’n vijftienhonderd boekhandels in Nederland, en dit aantal is vrij stabiel’, zegt Doeser. ‘Het afgelopen jaar is er slechts één boekenzaak failliet gegaan.’

Reisbureaus herkennen de onderzoeksresultaten van Jones Lang LaSalle. Er zijn nu ongeveer net zoveel ‘stenen winkels’ als internetshops.

En van die laatste komen er alleen maar bij, zegt Frank Oostdam, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). ‘De crisis heeft dit effect versterkt.’ Volgens Oostdam gaan klanten alleen nog voor het boeken van een luxe- of wereldreis naar het reisbureau. Wie alleen een fysieke winkel heeft, krijgt het volgens hem lastig.

In de muziekbranche blijft piraterij op internet oorzaak nummer één van de veranderingen, volgens De Wilde van de NVER. Toch hoeft de muziekwinkel niet verloren te gaan. Beter inspelen op de wensen van de klant is De Wildes devies. ‘Met een mainstreammuziekwinkel red je het niet’, zegt De Wilde. ‘Die top-2000 kun je op elke straathoek krijgen.’

Moke (Joost van den Broek / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden