Blik testDe Carqon Cargo Bike

Een bakfiets zo supersonisch dat-ie de (tweede) auto zou kunnen vervangen. Blik probeerde ’m uit

Blik test auto’s, signaleert opvallende vervoerszaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Carqon Cargo Bike. 

De Carqon Cargo Bike.

Het is simpel: wie kinderen heeft en een bakfiets koopt, wordt een bakfietsvader of -moeder. En dat wil niet iedereen. Volgens de Van Dale is een bakfietsouder een ‘ouder die zijn/haar kin­de­ren met de bak­fiets ver­voert, vaak be­schouwd als pro­to­ty­pe van de pro­gres­sie­ve stads­be­wo­ner’, wat nog vrij mild klinkt. Zelf ben ik ook een progressieve stadsbewoner, en toch had ik er iets sterkere opvattingen over. Een bakfiets was niks voor mij. Vijf jaar geleden sloot ik zelfs een weddenschap af met een vriend: als ik voor mijn 40ste een bakfiets koop, krijgt hij een krat bier.

Zo ver kwam het nog niet. Het lukt nog altijd prima om twee kinderen op een gewone stadsfiets te vervoeren – een zitje voor, een zitje achter – dus waarom zou ik? Tegelijkertijd hoorde ik af en toe iemand in de speeltuin of op het schoolplein over het genot van hun Urban Arrow, een elektrisch aangedreven bakfiets met een bak van industrieel piepschuim, waarmee ze naar de andere kant van de stad, of verder, zoefden. De Urban Arrow kostte ongeveer 4.500 euro. Hij leek op een bakfiets, maar toch ook weer niet. De Urban Arrow werd een succes, en nu is er een nieuwe concurrent, van de Nederlandse Accell Group (het bedrijf achter grote fietsmerken als Batavus, Sparta en Babboe): de Carqon.

De duurste Carqon heeft een aandrijfriem en een superieur versnellingssysteem van Enviolo. De goedkopere versie een ketting met derailleurversnelling.

Volgens een werknemer van het bedrijf die de fiets komt afleveren – ik mag hem een week testen – is de Carqon bedoeld voor ouders die op zoek zijn naar het beste op bakfietsgebied. Bovendien blijken er dus veel ouders te zijn die wel een bakfiets willen, maar liever niet gezien willen worden met een bakfiets met houten bak. De Accell Group maakt ook de bakfietsen van Babboe, die wél een houten bak hebben (en een paar duizend euro’s minder kosten), maar had gesignaleerd dat er een groeiende behoefte was aan een ‘superieure bakfiets’. Dat werd de Carqon (met de q van ‘quality’), voor ‘ambitieuze ouders die het beste uit hun gezinsleven willen halen’.

De fiets, een supersonisch ding, wat breder dan de Urban Arrow, heeft de nieuwste Bosch middenmotor en een enkele of dubbele accu, waardoor je er zonder opladen tot 120 kilometer mee kunt rijden; hij zou als vervanger van de (tweede) auto kunnen dienen, is het idee van de makers. Carqon is de enige bakfiets met een deurtje, waardoor de kinderen er zelf in- en uit kunnen stappen, als in een koets. En ja, de kinderen vinden het deurtje geweldig. ‘Onze bakfiets heeft een deurtje!’ (‘Het is niet ónze bakfiets, ik mag hem alleen even lenen.’)

Het unieke verkoopargument van de Carqon: een deur voor de kinderen.

En, ook belangrijk, de Carqon fietst geweldig, bruggen en tegenwind kosten geen enkele moeite. Je voelt nauwelijks dat je fietst, ook als de bak is volgeladen met kinderen, baby’s, kamerplanten en kratten bier, waardoor je, zeker in standje turbo, ongemerkt al gauw aan de (wettelijk gelimiteerde) snelheid van 25 kilometer per uur zit. Vooral dat ongemerkte is af en toe griezelig, als je met dat brede gevaarte op een fietspad een tragere of slingerende fietser voorbij suist. Een stoepje op is lastig, kan eigenlijk niet, daarvoor is de fiets te zwaar. En hem op de standaard krijgen vereist enige krachtsinspanning (kijk uit met slippers).

Rem = ho

Het Nederlandse Carqon laat zich voorstaan op de superieure remmen op de nieuwe e-bakfiets. Met 25 kilometer per uur een noodstop maken is inderdaad geen probleem. Op zowel voor- als achterwielen is de Carqon uitgerust met ultrakrachtige Tektro Dorado 4-piston hydraulische schijfremmen, vergelijkbaar met de remmen op moutainbikes en speed pedelecs.

Het grote verschil met mijn gewone stadsfiets is dat ik die laatste gewoon op één slotje tegen een hek aan gooi, waarbij ik de Carqon op dubbel slot moet zetten (altijd ergens aan vast), de accu moet verwijderen, net als het schermpje, en ’s nachts of bij slecht weer (of eigenlijk altijd, als je hem mooi wilt houden) moet er ook nog een kap (139 euro) overheen. Zal wennen zijn, maar ik was er wel even mee bezig. Na een dag of vijf merkte ik dat ik de Carqon liet staan en toch weer naar mijn eigen oude stadsfiets greep. Een minder fantastische fietservaring, maar je bent wel sneller weg. De kinderen vonden het trouwens prima. Ik houd dat krat bier nog even op zak.

De actieradius is te verdubbelen met een extra accu. Voor een stadsfiets niet echt noodzakelijk.

Gereden

Carqon Cargo Bike

Prijs € 5.299 (vanaf € 4.999)

Gewicht 40 kg

Motor Bosch Performance CX Cargo Line middenmotor

Aandrijving Enviolo Stepless Gear Hub CVP-SP

Accu Bosch PowerPack Performance Frame 400 Wh - optioneel 500 Wh, dual battery mogelijk

Oplaadtijd 0-100 procent: 2,5 uur

Actieradius 40-70 km met één accu

Laadruimte Twee kinderen en een Maxi-Cosi

Optioneel: Regentent (€ 199)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden