Album

Een B-componist kun je Farrenc niet noemen, maar waarom speelt het Insula zo bedaard? ★★★☆☆

null Beeld

De Franse componist Louise Farrenc (1804-1875) was een handdruk van Beethoven verwijderd. Haar compositieleraar in Parijs heette immers Anton Rejcha, een prominente Tsjech uit Beethovens vriendenkring. Hoewel Rejcha lesgaf op het Conservatoire, bezocht Farrenc hem privé. Op een vrouw als aspirant-componist zat het instituut niet te wachten. Later had ze dan weer pech met Hector Berlioz, de luidruchtige revolutionair die alle aandacht zoog.

Tijd voor eerherstel, vinden dirigent Laurence Equilbey en het Parijse Insula Orchestra. Ze hebben Farrencs Eerste (1842) en Derde symfonie (1847) opgenomen met historische instrumenten. Zoals de meeste 19de-eeuwers legt Farrenc het af tegen Beethoven en Berlioz. Maar een B-componist kun je haar niet noemen, daarvoor is ze te origineel. Neem alleen al de tonen waarmee de Derde symfonie opent: melodie zoekt vastigheid, die zich pas na omwegen meldt. En het Scherzo blaast je van de sokken. Ware het niet dat het Insula Orchestra het zo bedaard speelt.

Insula Orchestra

Louise Farrenc

Klassiek

★★★☆☆

Erato

Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden