'Eddy werkt intuïtief, hij heeft me uit de kroeg geplukt'

'De Nederlandse filmwereld heeft geen glamour. Dat is een probleem.' Rifka Lodeizen is een van de vaste actrices van regisseur Eddy Terstall....

Een gesprek over acteren en audities in Nederland, met Lodeizen (26) en de drie hoofdrolspeelsters uit Terstalls vijfde: Alette Dirkse (26), Femke Lakerveld (24) en Nadja Hüpscher (27). Ze praten druk door elkaar heen, maar luisteren ook gretig naar elkaars verhalen. Binnen een uur puilt de asbak uit met light-filters.

De boekverfilming is Terstalls inkijk in de Nederlandse filmwereld, met gastrollen van producent Matthijs van Heijningen, casting director Job Gosschalk en de regisseurs Mike van Diem en Robert Jan Westdijk. De komedie gaat over de veelbelovende regisseur Lars (Dirk Zeelenberg) die zijn eerste speelfilm mag maken. Er zijn drie meisjes in de race voor de hoofdrol.

Lars doet alsof hij twijfelt. Ondertussen is het pedante mannetje alleen maar bezig met etentjes en afspraakjes om de meisjes het bed in te praten.

Dirkse weet niet of de filmwereld in het echt ook zo werkt. 'Mijn enige casting is die in De boekverfilming. Eddy heeft mij uit de kroeg geplukt. Hij vertelde dat hij een film ging maken, dat hij nog een meisje miste en hij het leuk zou vinden als ik het zou doen.' Dirkse gaf hem zijn telefoonnummer. En Terstall belde nog dezelfde week. 'Ik heb het script gelezen en besloten het te doen.'

Femke Lakerveld deed twee weken geleden voor het eerst echt auditie. Een vreemde ervaring. 'Je weet zo'n beetje wat je te wachten staat, hoewel de gespeelde casting in De Boekverfilming natuurlijk gechargeerd is.'

Lodeizen en Hüpscher lopen al langer mee. Hüpscher staat vanaf haar achtste ingeschreven bij castingbureaus; haar eerste auditie was voor De gordel van Smaragd van Orlow Seunke. 'Iedereen die niet spierwit was, werd uitgenodigd.' Lodeizen belde op zeventienjarige leeftijd Shireen Strooker, nadat ze via via hoorde dat zij iemand zocht voor een stuk van Rainer Werner Fassbinder. 'Ik kwam bij haar thuis. Het was de bedoeling dat zij zou luisteren naar mijn intonatie en zou zien hoe ik eruit zag. Ze had net thee ingeschonken, toen ze een gil slaakte. Haar kat lag op de verwarming en bewoog niet meer. Het beest was hartstikke dood. Ik haalde een glaasje water voor Shireen. Daarna ben ik naar huis gegaan. Later wilde ze me hebben, omdat ik zo goed had gereageerd op de dode kat.'

Terstall geniet een groot vertrouwen van zijn actrices. Lakerveld: 'Eddy kan het zich permitteren met mensen te werken die nog niet zo veel ervaring hebben. Hij krijgt er relatief veel uit, ook bij grote rollen.'

Hüpscher: 'Eddy werkt intuïtief. Voor hem hoef je geen monoloog te doen voordat hij weet of je kan acteren.'

'Je kunt ook zeggen dat hij het wel doet, maar dan zonder dat je het merkt. Hij vindt je leuk of niet, kijkt of er een potentiële actrice voor hem staat', vult Lakerveld aan.

Lodeizen, Hüpscher en Lakerveld spelen ook in de volgende film van Terstall, Rent a Friend, waarvoor onlangs de opnamen zijn begonnen. Dirkse wil eerst haar Schoevers-opleiding afmaken en is van plan zich daarna op het acteren te storten. 'Ik wil me verbeteren: cursussen en workshops doen, dat soort dingen. En ik ga me inschrijven bij castingbureaus, maar als het niks wordt, stort mijn wereld niet in. Althans dat hoop ik.'

Lakerveld is verder. Ze is klaar met studeren, en heeft nu alle tijd om met film bezig te zijn. 'Dat voelt als duizend stappen terug, al ben ik niet slechter dan in mijn eerste film. Maar ik weet nu waar de mogelijkheden liggen om een rol neer te zetten, te verdiepen.'

Lakerveld is er inmiddels achter dat scholing onontbeerlijk is. 'Omdat je je bewust wordt van wat je doet, heb je techniek nodig om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Tenzij je dat gevoel van de eerste keer weer op kunt roepen. Maar daar geloof ik niet in: er is maar een eerste keer.'

Lodeizen herkent dat proces. Bij Hufters & Hofdames speelde zij vooral zichzelf. Inmiddels wroet zij in haar personages. 'Ik bedenk me hoe ik een rol naar mijn hand kan zetten. Daardoor wordt het interessanter, meer dan Me, Myself and I.'

Rent A Friend is de eerste film waarvoor Terstall zijn cast en crew op normale manier kan betalen. Voor eerdere films kregen zij 'aandelen'. 'We hebben geen cent verdiend, met geen enkele film', benadrukt Hüpscher. 'Alleen een onkosten-vergoeding van duizend gulden, waarvan we de helft nog niet hebben gezien. Dat doe ik niet meer. Ook ik moet huur betalen.' Aan Terstall ligt het niet. 'Die heeft niet eens thee in huis.'

Lodeizen werkte mee aan vijf commercials, - 'voor producten waar ik enigszins achter kan staan, maar trots ben ik er niet op'. Van het honorarium betaalde ze haar toneelcursussen. Hüpscher: 'Het is simpel. Je verdient in twee dagen waanzinnig veel geld, waardoor je weer andere dingen kunt doen. Bijvoorbeeld voor heel weinig geld in een film van Eddy Terstall spelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden