Ed Sheeran verpest de feestvreugde op de nieuwe plaat van Eminem én op die van N.E.R.D.

Zowel Eminem als N.E.R.D. laat Ed Sheeran meezingen op hun album. Slecht idee Beide platen lijken haastklussen, al worden we van N.E.R.D. wel vrolijk.

Ed Sheeran Beeld afp

Het is een goed gebruik in de muziekindustrie om in de laatste weken van het jaar nog even een paar sterke troeven in te zetten; albums die een flinke impuls aan de kerstverkopen kunnen geven.

Vorig jaar kwam rapgroep A Tribe Called Quest net te laat voor de jaarlijstjes met hun sterke We Got It From Here... Thank You For Your Service, terwijl Kerstmis 2014 werd opgevrolijkt door D'Angelo's onaangekondigde meesterwerk Black Messiah.

Dit jaar worden Eminem en Pharrells N.E.R.D ingezet, beiden kwamen vrijdag met een nieuw album. Oudgedienden die mogelijk die dekselse Ed Sheeran even van de radio kunnen weren, die daar nu al een goed deel van het jaar de scepter zwaait.

Te vroeg gejuicht, want juist de rossige Engelsman vervult zowel op Revival van Eminem als op No One Ever Really Dies een gastrol. Blijkbaar hebben zowel Eminem als Pharrell gemeend het niet zonder de best verkopende popzanger van het moment te kunnen stellen. Waarom niet? Het wordt niet duidelijk als je Sheerans bijdragen beluistert. Op Eminems River schiet hij in zijn ergerlijkste kwijl-modus, terwijl het reggaeliedje op N.E.R.D.'s nieuwe album, waarin Sheeran om onduidelijke redenen opduikt, ook meteen de grootste mislukking op die plaat is.

Parodie op zijn oude zelf

Behalve Ed Sheeran hebben de platen nog meer gemeen: het lijken afgeraffelde haastklusjes. Dat is in het geval van Eminem een merkwaardige conclusie, omdat de rapper op het bijna tachtig minuten durende Revival bepaald niet zuinig met zijn materiaal omgaat. Maar zo'n twintig (!) producers kunnen niet voorkomen dat Eminems eerste plaat in vier jaar slordig in elkaar is gezet, bij vlagen spuuglelijk klinkt en door een overdaad aan gastvocalisten wordt ontsierd, die - van Beyoncé tot Pink - ver onder hun kunnen blijven.

Eminem klinkt soms als een parodie op zijn oude zelf. Het beste wat hij in jaren maakte, de anti-Trumpfreestyle The Storm, ontbreekt hier jammerlijk. Wel krijgen we een lelijk om de oude The Cranberries-hit Zombie (1994) gebouwd In Your Head. Het ergst van allemaal is Remind Me, een door Rick Rubin liefdeloos gemaakt bouwwerk waarin een overspannen rap van Eminem moet opboksen tegen Joan Jetts I Love Rock 'n Roll. Remind Me klinkt zoals het meeste op dit album volkomen over de top, is lelijk en rammelend geproduceeerd en laat een in onmacht zwelgende Eminem nauwelijks boven de beats uitkomen.

Revival (*)
Eminem
Universal

Het nieuwe album Revival van Eminem.

Dan liever de stuiterende huppelsynths waarmee N.E.R.D na zeven jaar terugkomt. Een lange periode, waarin voorman Pharrell Williams dankzij Get Lucky (met Daft Punk en Nile Rodgers) en Happy uitgroeide tot een nog grotere ster dan hij al was.

Samen met rapper Shay Haley en producer Chad Hugo presenteert hij op No One Ever Really Dies een vrolijkmakende hiphoppotpourri die het nu eens wel moet hebben van gastbijdragen. Goed, Sheeran verpest in het laatste liedje de feestvreugde, maar Kendrick Lamar, Future, MIA en Rihanna zijn hier beslist een meerwaarde. Heerlijk rauw is de rap van Rihanna in Lemon, terwijl Lamars bijdrage een knappe draai geeft aan het door Pharrell als vintage Stevie Wonder ingezette Don't! Don't! Do It. Niet alles is even goed; Deep Down Body Thirst lijkt uit een afvalbak van vijftien jaar geleden gevist en Lightning Fire Magic Prayer is acht minuten lang vrij stuurloos.

Maar er blijft genoeg over als vrolijkmakend tegengif tegen een overdosis Ed Sheeran deze Kerst.

No One Ever Really Dies (***)
N.E.R.D.
Sony Music

Het album No One Ever Really Dies van N.E.R.D.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden