Review

Echte seks is bijzaak in de nieuwste Fifty Shades-film (maar de handboeien zijn er nog)

Veel tepels en billen, plus de langs de buik afdalende camera die zo laag mogelijk, steeds nét voor het geslacht stopt. 'Vakwerk, is dat', oordeelt recensent Bor Beekman.

Seks is bijzaak geworden in Fifty Shades Freed.

De geheime speelkamer is er nog, met de handboeien en zweepjes. En meneer en mevrouw Grey herinneren zich nog de bij hun hobby behorende codewoorden, waarmee het smaakvol-sadomasochistische spel altijd weer tijdig stop wordt gezet. Maar er is gehuwd nu, in het derde en afsluitende deel van de Fifty Shades-reeks. Dus moet er over baby's worden gepraat. En wil Christian (Jamie Dorhan) z'n verse echtgenote Anastasia niet enkel domineren, maar ook domesticeren. Dat levert wat half-amusante scènes op, waarin actrice Dakota Johnson vaardig schakelt tussen de oude bleue Anastasia en de nieuwe, meer zelfverzekerde variant.

Verder doen de twee wat alle vers gehuwde miljardairs doen: per privéjet de wereld rondvliegen, villa's kopen en sportauto's testen. Fifty Shades mengt het oude keukenroman-ideaal met het nieuwe: de man is nog wel schatrijk, onafhankelijk en een beetje onkenbaar, maar de vrouw vindt tussen het reizen en besteden door, toch een scènetje tijd om te excelleren in haar part-parttime baan als literair redacteur.

Fifty Shades Freed (**), drama.
Regie James Foley
Met Dakota Johnson, Jamie Dorhan, Eric Johnson, Rita Ora, Luke Grimes.
105 minuten. In 133 zalen

Slap misdaadplotje

Regisseur James Foley regisseerde ook het tweede deel, Fifty Shades Darker. Die film betrof nog wel een hit, maar dook een krappe 200 miljoen dollar onder de totale kassaopbrengst van de eerste film. Vrij beroerd eigenlijk, voor een sequel met zo'n fors ingebouwd publiek en automatisch uitpuilende lady's nights.

Iemand moet in het huwelijk stoken, anders was er geen film, dus duikt Anastasia's boze ex-baas Hyde weer op in Fifty Shades Freed, als weinig vindingrijke boef en huisvredebreukpleger - een slap misdaadplotje om de boel draaiende te houden. De seks wordt tussen de bedrijven in geplakt en vormt ditmaal geen hoofdzaak. Veel tepels en billen, plus de langs de buik afdalende camera die zo laag mogelijk, steeds nét voor het geslacht stopt. Vakwerk, is dat. Al oogt het meer als reclame voor seks dan echte seks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden