Drama

Eccentricities of a Blond Hair Girl

101-jarige blijft stijlvast en tijdloos

Bij elke nieuwe film van Manoel de Oliveira zoemt het rond. Zou dit misschien zijn laatste zijn? Hoe wrang ook, helemaal onredelijk is de gedachte niet - de Portugese regisseur is 101 jaar. Sinds 2001 geldt hij als de oudste actieve filmmaker ter wereld, met de nadruk op 'actief': in die periode heeft hij achttien korte en lange films gemaakt.

Ook Eccentricities of a Blond Hair Girl – uit 2009 – is alweer ingehaald door een lange en een korte film, die dit jaar respectievelijk op de filmfestivals van Cannes en Venetië hun première beleefden. De Oliveira’s laatste is het dus zeker niet. Dat is misschien maar goed ook, want in plaats van een klinkend slotakkoord is de film eerder een luchtig intermezzo.

Ruim een uur duurt Eccentricities of a Blond Hair Girl, en in die tijd vertelt De Oliveira het verhaal van de liefde tussen de boekhouder Macário en de blonde Luisa. Hij is stapelgek op haar sinds hij haar voor het eerst zag, aan de overkant van de straat in een raamkozijn. Zij lijkt in alles perfect.

Hij weet haar te verleiden, maar de liefde kent financiële en emotionele struikelblokken. Macário werkt in de stoffenzaak van zijn oom, in Lissabon. Om geheimzinnige redenen staat de oom zijn neef geen huwelijk met Luisa toe. Macário kiest voor de liefde, verliest zijn baan en moet op een andere manier aan geld zien te komen.

Met zijn nadruk op taal, zijn statische cameravoering en strenge composities blijft De Oliveira stijlvast en tijdloos. Een groot publiek zal hij er nooit mee voor zich winnen, maar voor de liefhebber is Eccentricities een fraai, compact en fijn gedetailleerd liefdesdrama.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden