Early Man is vakwerk om van te houden

Early Man laat zien dat hier iemand dag in dag uit zorgvuldig klei heeft gekneed, van gezichtsuitdrukking naar gezichtsuitdrukking. De film is soms voorspelbaar, maar Aardman heeft weer vakwerk gemaakt om van te houden.

Early man Beeld
Early manBeeld

Op het gelaat van Lord Nooth zit een vingerafdruk. Het valt niet direct op en storen doet het niet, maar wie goed kijkt, ziet onmiskenbaar een reliëf van ribbeltjes aan de zijkant van zijn gezicht.

Per ongeluk? Natuurlijk niet. Als ze bij de Britse animatiestudio Aardman een glad hoofdje willen, dan maken ze een glad hoofdje. Een vingerafdruk zoals die in Early Man is een welbewuste ode aan het handmatige knutselwerk achter de kleipoppetjesanimatie. Het benadrukt dat iemand dag in dag uit aan dat hoofd van Lord Nooth heeft gewerkt, zorgvuldig knedend, van gezichtsuitdrukking naar gezichtsuitdrukking.

Het is het 'ouderwetse' handwerk waar Aardman om bekendstaat en waarop regisseur en viervoudig Oscarwinnaar en Wallace and Gromit-bedenker Nick Park (Chicken Run, The Curse of the Were-Rabbit) dol is. Early Man, zijn eerste speelfilm in dertien jaar, speelt zich af tussen het stenen tijdperk en de bronstijd. Lang, idioot verhaal kort: een stel domme oermensen, onder leiding van holbewoner Dug, moet het in een voetbalwedstrijd opnemen tegen een groep bronstijdmensen. Inzet is de vallei waar de eerstgenoemden wonen maar de laatstg.enoemden, onder aanvoering van Lord Nooth, grondstoffen willen delven.

Prehistorie en voetbal; dankbaar terrein voor grappenmakers. De dik-bewenkbrauwde holbewoners met varkensneusjes contrasteren prachtig met de langharige, overbetaalde voetbalvedettes. Early Man zit naar goede Aardman-traditie vol geestige terzijdes en slapstick.

Even lijkt de film op een milieuvriendelijk verhaal af te koersen, iets met een boodschap. Maar voordat het tuttig wordt, zijn Park en zijn medewerkers alweer afgeleid door alle gekkigheid die ze kunnen uithalen met zelfbedachte oertijddieren, ergens in de marges van het scherm.

Early Man

Animatie

****

Regie Nick Park

89 min., Nederlandse versie in 140 zalen, originele versie in 27 zalen.

Dat dwarse maakt de films van Aardman Animations zo verrassend: het lijkt alsof de vakidioten daar de kans krijgen gewoon te doen wat ze zelf leuk vinden en dat levert vaak de geweldigste dingen op. Daarom is het teleurstellend dat dit verhaal een soms wel heel publieksvriendelijke, makkelijke weg kiest. Het voetbalthema lijkt bedacht met het naderende WK in het achterhoofd en Early Man volgt zo slaafs de wetten van de losers-in-de-sportfilm dat de verwikkelingen flink voorspelbaar zijn.

Maar dan duikt er weer een monstereend met tandjes op, een mamoet in belachelijk overdadig bronzen harnas, of een of ander raar zwart-wit rupsje dat later als voetbalschoen wordt gebruikt. En dan is Early Man, ondanks en dankzij de imperfecties, vakwerk om van te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden