Nieuws E10-bezine

E10-benzine is groen, maar wel korter houdbaar

Groene E10-benzine heeft een probleem: hij is een stuk minder lang houdbaar. Waar ‘gewone’ benzine zeker zes maanden goed blijft, zou de kwaliteit van E10 al na drie maanden verslechteren.

Iemand tankt zijn auto in Haarlem. Beeld Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

De meeste tankstations hebben sinds oktober een nieuwe smaak in het assortiment: E10, benzine waaraan maximaal 10 procent bio-ethanol is toegevoegd. Bio-ethanol (‘groene alcohol’) veroorzaakt minder CO2-uitstoot en moet het klimaat minder belasten dan voorganger E5 (waar 5 procent alcohol in zit). E10 zal bij de meeste tankstations E5 vervangen.

Hoewel gunstiger voor het klimaat, kent E10 een fiks nadeel: de brandstof is minder lang houdbaar. Hoe meer alcohol aan de benzine is toegevoegd, hoe sneller de brandstof veroudert. Waar ‘gewone’ benzine zeker zes maanden goed blijft, zou de kwaliteit van E10 al na drie maanden verslechteren. Volgens het Belgische radioprogramma De Inspecteur begint het bederf van E10 zelfs al na een week of drie en ontstaat een ‘drabbige substantie’ die motoronderdelen kan verstoppen.

Voor de meeste automobilisten (let op: E10 is niet geschikt voor sommige oudere auto’s, kijk op e10check.nl) zal de beperkte houdbaarheid geen probleem zijn. Maar soms is oplettendheid geboden, bijvoorbeeld bij motoren die langere tijd niet worden gebruikt, zoals buitenboordmotoren, benzinemaaiers en -heggenscharen, en ‘gewone’ motoren, die in de wintermaanden vaak worden weggezet. Dan brengt de nieuwe lente misschien ook een nieuw geluid: dat van een haperende motor.

De ANWB onderkent het probleem. Wanneer de benzinetank langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, is het beter E5 of een andere benzine te tanken, meldt de organisatie op haar website. ‘We weten niet of de houdbaarheid van E10 precies drie maanden is’, verduidelijkt een woordvoerder. ‘Maar we adviseren mensen die langere tijd niet rijden, gewoon E5 of superbenzine te tanken.’ Nog beter is het de tank altijd leeg te halen voor tuingereedschap of buitenboordmotoren worden gestald, aldus ANWB, en de ongebruikte benzine in te leveren bij het klein chemisch afvaldepot van de woonplaats.

Hoe groot het houdbaarheidsprobleem precies is, blijft onduidelijk. De belangrijkste producent van de bio-ethanol in E10 is Alco. Maar dit bedrijf reageert niet op herhaalde verzoeken om informatie over de houdbaarheid van E10. Ook Shell reageert niet op verzoeken om informatie over de houdbaarheid van zijn benzines.

Wie ‘drabbige substanties’ wil voorkomen in de tank van de grasmaaier, bladblazer of motorfiets kan het beste alcoholvrij tanken. Volgens de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (het kleinere zusje van de ANWB met veel bezitters van oldtimers onder haar leden) zijn dat BP Ultimate, Firezone Premium 98 en Shell V-Power. Al kennen ook deze benzines een nadeel: ze zijn flink duurder.

Het gebruik van alcohol in het verkeer zal aanzienlijk toenemen. Sinds oktober wordt de hoeveelheid bio-ethanol in een doorsneebenzinetank min of meer verdubbeld. Het is een volgende stap in de ‘vergroening’ van het wegverkeer.

In Duitsland werd E10 benzine al in 2011 ingevoerd. Het liep uit op een fiasco, omdat automobilisten de nieuwkomer massaal weigerden te tanken, uit angst voor schade aan hun motor. Liever betaalden ze 9 cent meer voor superbenzine, waaraan al snel een tekort ontstond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden