E-mailstress

Er zíjn mensen die hun e-mail gewoon niet meer lezen. 'Die mensen', zegt organisatie-adviseur Annerieke Broekema, 'reageren helemaal nergens meer op....

Maar er zijn ook mensen die het nog wel doen: doorploeteren met een uitpuilende inbox. 'Sommigen voelen een permanente druk omdat er nog ongelezen mailtjes liggen te wachten', zegt communicatie-adviseur Liset Ratelband. 'Dat geeft stress.' Samen met Broekema schreef ze De e-mailjungle, een boekje met tips om beter met e-mail om te gaan.

De gestresste mailer moet ophouden continu zijn mail te checken, vindt Ratelband: 'Het is verslavend. Sommige mensen kijken elke seconde. Ze laten er hun agenda door bepalen. Het geeft een gevoel van urgentie, terwijl andere dingen op dat moment misschien belangrijker zijn.' Dus: drie keer per dag tijd inruimen voor de mail en dan alles in één keer afhandelen. Ratelband: 'Sommige mensen lezen een bericht tien keer voordat ze iets doen.' Want de druk wordt groter, voorspelt ze; Blackberry's, apparaten waarmee overal kan worden gemaild, zijn in opmars.

Verboden in het mailverkeer: cc'tjes. Broekema: 'Mensen sturen heel makkelijk een mail aan iedereen tegelijk. Maar daarmee zetten ze heel veel mensen aan het werk. Het is verwarrend. Ontvangers weten niet goed wat ze ermee aanmoeten.' Bovendien wordt er tijd vergooid met ruzie. Ratelband: 'Het escaleert vaak. De gedachte is: een mail is snel, dus ik formuleer snel. Maar vaak is dat kort door de bocht.'

En dan zijn er nog mailers die niets weg durven gooien. Broekema: 'Maar als de secretaresse in de vakantie een map maakt met al die oude mails, dan blijkt dat er na een jaar niet in is gekeken. En dat er toch niets is misgegaan.' Want e-mailen is mooi, maar eigenlijk wordt er gewoon te veel gemaild, vinden ze. Mensen rammen een mail eruit alsof ze op de gang met iemand staan te praten, zegt Broekema. 'Maar denk eerst even na waarom je hem stuurt. En lees hem nog een keer na. En als je dáár geen tijd voor hebt, tja, dan is er echt wat mis.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden