Dynamiek en vaart in waterige vertelling van Marjolein Bierens

Theaterproductie Land van over zee vertelt het verhaal van de Zeeuwse migratiegolf. Beeld Joris-Jan Bos
Theaterproductie Land van over zee vertelt het verhaal van de Zeeuwse migratiegolf.Beeld Joris-Jan Bos

Marjolein Bierens schreef weemoedige tekst naar aanleiding van de Zeeuwse migratiegolf.

Moeder en dochter staan op hetzelfde podium, maar een oceaan houdt hen van elkaar gescheiden. De eerste woont in Tholen, Zeeland, de ander in Cheboygan, Michigan. Het zijn de jaren dertig en alle contact gaat via de post.

In het weemoedige brievendrama Land van over zee van Productiehuis Zeelandia schrijven de twee vrouwen elkaar over het leven op hun continent, over ouder worden en over het verlangen naar huis. Soms dansen ze op dezelfde muziek of zingen samen een lied. Land van over zee is beschaafd en sfeervol muziektheater over een onverwoestbare verbintenis.

De Zeeuwse Marjolein Bierens schreef de tekst, die bedoeld is als vervolg op Mooie Anna, een Zeeuwse fado. Diezelfde Anna is nu moeder en ziet haar twee dochters, net als zovelen in die tijd, vertrekken naar 'het nieuwe land' Amerika. Zelf blijft ze achter in het sterk verpauperde Zeeland. Bierens deed onderzoek naar de Zeeuwse migratiegolf van begin 20ste eeuw en stelde haar tekst samen uit de brieven die ze las.

Folkmuziek en Amerikaanse rages

In haar poëtische tekst peurt ze alle mogelijke symboliek uit het alomtegenwoordige water. De oceaan die hen scheidt, de Watersnoodramp en het water van de Krabbenkreek: het wast, dreigt, geeft en neemt af.

Door de vorm van de voorstelling - om en om spreken moeder en dochter de tekst van een lange brief uit - liggen voorspelbaarheid en een monotone vertelling op de loer. Bierens ondervangt dat door de dochter een grote reeks ontwikkelingen te laten doorlopen. Bij vertrek is het nog een klassiek Zeeuws meisje, maar in Amerika komt ze in aanraking met de nieuwste rages en technieken: van de toverlantaarn tot de grammofoon.

Actrice Astrid van Eck laat haar geregeld overlopen van enthousiasme en maakt haar tot een sympathiek middelpunt van de voorstelling. De moeder, gespeeld door de Vlaamse Ilse Uitterlinden, is juist een nuchter en onvermurwbaar type.

Regisseur Annechien Koerselman voorziet ook in vaart en dynamiek door de actrices te laten spelen in een decor dat kan veranderen in allerlei ruimten. Bovendien voegt ze een laag toe met muziek die bestaat uit diverse Amerikaanse stijlen, zoals blues, folk en traditionals. Van Eck speelt enkele liedjes op gitaar, waarvan een bloedmooi gezongen Wayfaring Stranger leidt tot een emotioneel hoogtepunt.

Land van over zee, van Marjolein Bierens door Productiehuis Zeelandia, regie Annechien Koerselman, 13/11, De Mythe, Tournee t/m 20/12.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden