Dutch Games Awards: plakstift verslaat advocaten

AMERSFOORT - Bij de Dutch Game Awards zijn donderdag Fairytale Fights, Greed Corp en Paper Cakes als grote winnaars uit de bus gekomen. De computerspellen wonnen elk twee van de dertien onderscheidingen. Greed Corp werd uitgeroepen tot de algeheel beste in Nederland ontwikkelde en geproduceerde game.

De door Utrechtse studenten ontworpen game Paper Cakes dat twee Awards won in Amersfoort.

De uitreiking van de Dutch Game Awards weerspiegelt de samenstelling en de beweeglijkheid van de Nederlandse gamesbranche. Vier onderscheidingen gingen naar bedrijven en ontwikkelcollectieven die niet meer bestaan. Fairytale Fights, onderscheiden voor beste visuele design en game audio, werd gemaakt door het bedrijf Playlogic. Dat ging deze zomer bankroet. Honderd werknemers kwamen op straat te staan.

Paper Cakes, dat de prijzen kreeg voor origineelste game ontwerp en beste spel van studenten, werd ontworpen door een zeskoppig studententeam, in Utrecht en in Los Angeles. De drie Nederlandse bedenkers studeerden drie maanden geleden af en werken nu elk voor een andere studio.

Studenten
Het trio stond donderdag in de Rijtuigenloods in Amersfoort, waar de Awards tijdens een diner werden uitgereikt, met de mond vol tanden. 'Op één prijs hadden we wel gerekend', zei Lex van den Berg, 'maar dat we twee keer zouden winnen, hadden we niet kunnen bedenken.' Deze zomer werd Paper Cakes al genomineerd voor beste studentengame tijdens een festival van onafhankelijke gamemakers in San Francisco.

De makers van Paper Cakes studeerde gamedesign aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU), waarvan meer studenten en oud-studenten een Dutch Game Award in de wacht sleepten. Zo werd tot beste serious game (educatief spel) Mijn Naam is Haas uitgeroepen. Dat is geproduceerd door oud-studenten van de HKU die in 2000 met vijf man een bedrijfje opzetten. Inmiddels heeft Mijn Naam is Haas 15 man in dienst.

Van de 137 bedrijven die in Nederland games ontwerpen en produceren is het gros niet veel groter, zo blijkt een recente studie van Immovator. 60 procent telt tien medewerkers of minder. Een tiende bestaat uit eenmansbedrijven of zelfstandigen. In veel gevallen paste het voltallige personeel van de prijswinnaars met gemak op het toneel.

Dat gold ook voor Hugo Smits, oprichter, eigenaar en enig personeelslid van Goodbye Galaxy Games, dat de prijs voor beste mobiele of portable spel in ontvangst nam. Hij staat bekend als 'slaapkamerprogrammeur'? Waarom, wilde de presentator weten. 'Omdat ik het in mijn slaapkamer heb gemaakt.' Smits bleek al te werken aan een opvolger van zijn winnende spel. Wanneer Flipper 2 verschijnt? Smits: 'Wanneer het af is.'

Troostprijs
De twee onderscheidingen voor Fairytale Fights werden in Amersfoort gezien als een late erkenning en troostprijs voor het werk van de Bredase studio van het bakroete Playlogic. Daarvan hebben inmiddels weer veel medewerkers elders emplooi gevonden, vertelde voormalig woordvoerder Rick van Beem.

De presentator wilde donderdag in de Rijtuigenloods het oud-personeel van Playlogic wel een handje helpen. 'Misschien kun je je cv de zaal ingooien', stelde hij Martin Jansen, de uitvoerende producent van Fairytale Fights, voor.

'Ik denk dat iedereen die hier al heeft', antwoordde Jansen.

Educatief
Nederlandse gamemakers zijn sterk in kleinere internetspellen en serious games, spellen die worden gemaakt voor trainingen en onderwijs. '10 procent van de titels valt in die categorie', aldus Marcus Vlaar, oprichter en creative director van Ranj Games in Rotterdam.

Vooral het bedrijfsleven begint volgens Vlaar langzaam warm te lopen voor deze nieuwe vorm van opleiden en instrueren. 'Je merkt dat er een nieuwe generatie beslissers aan het roer staat. Dat zijn jongere mensen die ruimschoots zijn opgegroeid met multimedia en games.'

Ranj had drie nominaties op zak bij de Dutch Game Awards voor een spel waarmee het advocatenkantoor Houthoff Buruma nieuwe medewerkers werft. Er werd er geen enkele van verzilverd. Het spel won vorige maand in Duitsland wel een innovatieprijs.

Voor de Dutch Game Awards waren honderd games ingezonden. Daarvan werden er 36 in dertien categorieën genomineerd.

Gelijmd
De winnaars kregen een beeld mee naar huis, een rode uil op een grijze rots. Alleen de Control Industry Award, waarvan de winnaar werd verkozen door de lezers van het vakblad Control, was in het zwart uitgevoerd.

Bij winnaar Little Chicken Game Company viel de rode uil na tien minuten van zijn voetstuk - letterlijk. Lijm was even niet voorhanden. Little Chicken won de prijs voor beste advergame - een reclamespel dat Knutselwereld heet en werd gemaakt in opdracht van de fabrikant van de Pritt-plakstift.

Beelden uit Fairytale Fights (boven) en Greed Corp (onder).
De winnaars van tien Uilen - de Gouden Kalveren voor Nederlandse games - op het toneel bij de Dutch Game Awards 2010. (Foto Amersfoort Game In The City)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden