Dutch Diversity

Hoog spelniveau van Brisk

Frits van der Waa

'Zes eeuwen blokfluitmuziek uit de Lage Landen' luidt de ondertitel van Dutch Diversity, de cd waarmee blokfluitkwartet Brisk zijn 25-jarig bestaan luister bijzet. In de praktijk valt er in die zes eeuwen een flink gat, omdat de blokfluit op een gegeven moment erg uit raakte bij componisten. Daardoor schakelt de cd van tijd tot tijd over van de lieflijke en toegankelijke klanken van renaissancecomponisten als Phalèse, Issaac en Ghiselin naar de wat krassere klankwerelden van Guus Janssen, Michiel Mensingh en de improviserende zangeres Greetje Bijma. Toch slagen de eigentijdsen erin het gat met het verleden enigszins te overbruggen, zoals Hans Koolmees laat horen in zijn levendige, met marimba uitgebreide Trapped. Dat geldt ook voor de Estampie van Janssen, die daarin zelf het virginaal (een soort klavecimbel) bespeelt, wat hij kan laten klinken alsof iemand een zak erwten in een blikken teil uitstrooit. Het hoge spelniveau van Brisk, met rapheid en verfijning, voorziet de bloemlezing van een constante factor.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden