Theaterrecensie Assad

Duo Kasper Tarenskeen en Jan Hulst schalen in hoog tempo het Nederlandse theater linguïstisch op (drie sterren)

Helaas laat dit keer in Assad de theatrale uitwerking te wensen over.

Vanaf links: Gohkan Giriginol, Chiem Vreeken en Dunya Khayame in Assad. Beeld Foto Sanne Peper

‘Babe, ik moet effe focus pullen.’ ‘Ik ga even helemaal Columbine.’ Wat een eigenaardig taaluniversum is het toch, dat van Kasper Tarenskeen en Jan Hulst - gelijke delen nonsens, slang, hipsteridioom en socialemediataal; soms onbegrijpelijk, vaak hilarisch. Dit duo is in hoog tempo het Nederlandse theater linguïstisch aan het opschalen, met eigen producties en frisse, blasfemische bewerkingen van klassiekers. Nu doen ze het met Assad, over de oorlog in Syrië. Helaas laat de theatrale uitwerking te wensen over.

Vanaf links: Chiem Vreeken, Dunya Khayame (liggend), Gohkan Giriginol en Eeke Boonstra in Assad. Beeld Foto Sanne Peper

In Assad ontmoeten we vier personages, die allemaal een andere positie innemen in het conflict. Er is de naïeve journalist, de Syriëganger, een gevechtspiloot en de hoofdarcheoloog van de Syrische stad Palmyra. Ze komen in wisselende samenstellingen aan het woord, geflankeerd door karikaturale bijfiguren als de Nederlandse zanger Nielson, Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour en Bashar-al Assad himself. Het zijn geestige dialogen, vol gedurfde anachronismen, maar de personages komen op toneel niet écht tot leven. Dat komt mede door het ironische metakarakter van de tekst, die een becommentariërende speelstijl vraagt die van de vier acteurs eigenlijk alleen door Chiem Vreeken wordt begrepen. Sowieso is er weinig eenheid in het spel en lijkt iedereen gevangen in zijn eigen ‘acteursbubbel’. Daardoor komen scènes onvoldoende uit de verf. Ook ontbreekt de voor dit duo zo kenmerkende, fantasierijke vormgeving, met hun eigenzinnige nieuwe werelden en sferen. De enscenering is hier opzettelijk sober – wellicht uit ontzag voor het onderwerp - maar had baat gehad bij meer theatrale bravoure.

Helaas komt daardoor niet goed over het voetlicht wat de makers over het conflict in Syrië willen zeggen. Al verdient de poging alle lof.

Assad door Hulst & Tarenskeen. 10/1, Theater Frascati, Amsterdam. Tournee t/m 20/3.