Duizelingwekkend hoge pumps en flinke heupen in Milaan

Alle discussies over een gezond gewicht en een realistisch vrouwbeeld lijken weinig uitgehaald te hebben. De modellen op de catwalks in Milaan waren dun, misschien wel dunner dan ooit tevoren....

Milou van Rossum

Dat wil zeggen: kunstmatige heupen. Rokken en jurken met een verbrede, wulpse heuplijn zijn een van de weinige nieuwtjes van de nogal matte Milanese modeweek, waarin veel ontwerpers bijna verlamd leken door de onzekere financiële situatie.

Bij Marni waren op jurken en rokken uitstaande heupdelen aangebracht, Donatella Versace had in haar collectie voor voorjaar 2009 korte rokken die aanvankelijk uitstonden en vervolgens recht naar beneden gingen. Verder draaide de relatief ingetogen show vooral om decoratieve ritsen die soms in de vorm van een driedimensionaal hart waren aangebracht. Versace besloot met een paar jurken met een dessin van de hippe Britse illustrator Julie Verhoeven. Mooie jurken, maar geen bijster origineel idee; Verhoeven heeft al voor een paar andere grote modemerken gewerkt.

De show van Dolce & Gabbana was een van de weinige echt uitbundige in Milaan. Het thema was pyjama’s en barok, en dat was letterlijk wat het was. Pyjama’s dus, de mannelijke variant ervan, even nonchalant als elegant, veel sieraden en glitter, warme, feestelijke kleuren. Opvallende uitschieters waren jasjes, jurken en rokken met nadrukkelijk uitstekende vierkante, ronde en driehoekige schouders en heupen. In de collectie van Dolce & Gabanna’s tweede lijn, D & G, was de brede heuplijn te zien in korte, uitstaande, stijve rokjes.

Bij Gucci droegen de stevig opgemaakte modellen vrolijk gekleurde mannenpakken met broeken tot op de enkel, kaftan-achtige jurkjes met exotische dessins en safarikleren. Aan hun voeten de duizelingwekkende hoge pumps met plateauzolen die in Milaan een verplicht nummer waren. Prettig voor het oog, minder protserig dan anders, maar wel erg veilig, op het nietszeggende af.

Voor de meeste bezoekers hield de modeweek van Milaan donderdagavond op, na de show van Versace, maar op modebeurs White was vrijdagmiddag nog een staartje, in de vorm van een paar shows van nieuwe talenten, onder wie het Nederlandse duo Klavers van Engelen.

Met bol uitstaande tops en broeken, geplooide jurken en jassen, transparante leggings en cirkelvormige decoraties borduurde de voorjaarscollectie van Niels Klavers en Astrid van Engelen voort op de vorige, maar het geheel was gedurfder en geraffineerder.

Net als de bij de najaarscollectie, waarbij het uitgangspunt de oud-Hollandse molensteenkraag was, bleef de thematiek dicht bij huis. Inspiratiebron waren ditmaal de vitrages uit de Amsterdamse Jordaan. In de gedrapeerde kleren waren tot tientallen meters pastelkleurige, witte of lichtgrijze zijde verwerkt.

Ondanks de crisis lijken de kleren van Klavers van Engelen voorzichtig aan te slaan; verschillende Italiaanse winkels hebben uit de voorjaarscollectie besteld, en in Nederland is er een inmiddels tweede verkooppunt. Wat goed te begrijpen is. De ontwerpen zijn opvallend en eigen, en kunnen toch door vrouwen van alle leeftijden en met alle soorten lichamen worden gedragen. Van zulke kleding is er nog altijd veel te weinig.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden