Duitse Akademie verijdelt uitvoering ‘Motezuma’
Motezuma, de lang verloren gewaande Vivaldi-opera die op 11 juni in Rotterdam een tweede concertante wereldpremière beleefde, kan voorlopig niet meer worden uitgevoerd....
Ook een herhaling in Düsseldorf eind september staat op losse schroeven. Dat is het gevolg van een rechtszaak die de Sing-Akademie in Düsseldorf heeft aangespannen. Het festival Altstadtherbst in die stad is de producent van een scenische herhaling van de uitvoering in Rotterdam, wederom met het barokensemble Modo Antiquo maar met andere zangers. De eerste twee uitvoeringen van deze productie waren gepland voor afgelopen weekend op het festival Opera Braga in de gelijknamige Italiaanse stad. Die zijn te elfder ure afgelast nadat de rechter in Düsseldorf ze op 11 juli op verzoek van de Sing-Akademie verbood op straffe van een dwangsom van 100 duizend euro. Altstadtherbst gaat tegen de uitspraak in beroep en hoopt zo de herhaling te redden op zijn eigen festival in Düsseldorf op 21, 23 en 25 september. Volgens de Nederlandse gambist Johannes Boer, die al eerder met de Akademie overhoop lag over een andere partituur, ontvingen alle individuele deelnemers aan de geplande Motezuma-uitvoeringen dreigbrieven waarin de Akademie hen persoonlijk aansprakelijk stelde. ‘Dat is te gek voor woorden’, vindt Boer. ‘Dirigent Sardelli en al die anderen hebben veel tijd en energie geïnvesteerd om Motezuma eindelijk weer uitgevoerd te krijgen. De Akademie belooft al jaren van alles, maar onderneemt niets.’ Noch de Akademie, noch Federico Sardelli, de dirigent van Modo Antiquo, waren dit weekend bereikbaar voor commentaar. Vóór Rotterdam werd Motezuma slechts één keer uitgevoerd, in 1733 in Venetië. Het was bekend dat de partituur zich bevond in de omvangrijke verzameling oude muziekhandschriften en -kopieën van de Sing-Akademie zu Berlin. Maar die collectie verdween spoorloos in de Tweede Wereldoorlog, en daarmee gold ook Motezuma als voorgoed verloren. In 1999 dook de verzameling echter op in Kiev: de Russen bleken haar als oorlogsbuit te hebben meegevoerd. Twee jaar later keerde zij terug naar Berlijn. Daar ontdekte de Duitse musicoloog Steffen Voss in 2003 bij toeval het niet helemaal complete Motezuma-handschrift. Voss stelde de internationale kring van Vivaldi-specialisten op de hoogte. Op hun aandringen om toestemming voor een heropvoering gaf de Akademie lange tijd geen thuis, waarna zij besloot tot de uitvoering in de Rotterdamse Doelen onder leiding van Sardelli, die ook de lacunes in de partituur opvulde. Toen dreigde de Akademie eveneens met een rechtszaak, omdat zij een eigen uitvoering van plan zou zijn. De Doelen kocht die af met tienduizend euro en de belofte het bij een concertante uitvoering te houden.