Duidelijke creativiteit in boeken Newconomy

Beleggers twijfelen aan de boekhouding van internetbelegger Newconomy. Het bedrijf van Maurice de Hond lijdt 12 miljoen gulden verlies bij een omzet van 1,4 miljoen en boekt toch een papieren winst van 18 miljoen gulden....

De cijfers van Newconomy lijken een sterk staaltje van creatief boekhouden, maar volgens directeur O. Appeldoorn geven ze juist een goed beeld van het bedrijf. Voor het tweede kwartaal op rij presenteerde de investeringsgroep dinsdag een papieren winst.

Beleggers waren niet onder de indruk. Op de Amsterdamse babybeurs viel het aandeel Newconomy, na een verwachtingsvolle stijging van 10 procent op maandag, met 5 procent terug naar 13.70 euro. Eerder op de dag bedroeg het koersverlies ruim 8 procent.

Dat terwijl Newconomy de belegger - met naar eigen zeggen prachtige cijfers - juist een hart onder de riem wilde steken. 'Ons belangrijkste doel is shareholdervalue creëren', benadrukte De Hond. De winst per aandeel steeg naar 0,37, tegen 0,11 in de laatste acht maanden van vorig jaar.

Maar blijkbaar hebben de aandeelhouders weinig vertrouwen in de opwaardering van de eigen participaties waarmee Newconomy over het eerste half jaar zijn operationeel verlies van 12 miljoen gulden omtoverde in een glansrijke 18 miljoen winst. Vijf Newconomy-pupillen hebben het zo goed gedaan dat de participaties van de investeringsgroep ruim dertig miljoen gulden meer waard werden. Die papieren winst heeft Newconomy gewoon op de balans gezet.

Dat is even wennen want bij een normaal bedrijf valt het rendement op investeringen onder de post buitengewone baten. 'Maar buitengewone baten zijn voor ons de normale baten' zegt bestuurder en medeoprichter O. Appeldoorn. 'Investeren is onze corebusiness'.

En inderdaad. Newconomy is geen gewoon bedrijf. De investeringsgroep van De Hond leeft, net als elke durfkapitalist, van het rendement op de deelnemingen in jonge bedrijven. Het geïnvesteerde geld wordt gaande weg meer waard. Het zou niet juist zijn de groei van dit kapitaal pas mee te rekenen als de participatie wordt verkocht, meent Appeldoorn. 'Juist door de herwaardering van onze investeringen in de cijfers mee te nemen geven we de aandeelhouder een goed beeld van ons bedrijf.'

Appeldoorn: 'Creatief boekhouden doe je om er zelf beter van te worden. Maar onze waarderingsmethode kan ook de andere kant op uitvallen.' Het voorbeeld van de Duitse internetveiling Ricardo.de, waarvan de beurskoers de afgelopen maanden in elkaar zakte, laat zien dat het ook bergafwaarts kan met de participaties van Newconomy. Resultaten uit het verleden bieden bij de internetinvesteerder geen garantie voor de toekomst. 'Maar dat is bij geen enkel bedrijf het geval', aldus De Hond.

Creatief of niet, de positieve resultaten van herwaarderingssystematiek van Newconomy hebben beleggers niet kunnen overtuigen. Misschien worden de boeken wel serieus genomen als De Hond een volgend keer met een bijstelling naar beneden komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.