Dual keert terug met een koekje uit de oude doos

Voorzichtig, heel voorzichtig, beleeft het hout een revival in de hifi-apparatuur. De eerste televisie met een notenhouten lijst zijn al weer in de etalages gesignaleerd; ze baren opzien tussen de monotonie van het matzwart dat de laatste jaren de standaard in audo/video is geworden....

JAAP HUISMAN

En dan presenteert Dual vandaag in Brussel een nieuwe lijn, die er wel heel fifties uitziet: datzelfde notenhouten onderstel met knoppen waar je U tegen zegt. Het is het soort televisie waarop je omroepster Hannie Lips en Flip de Tovenaarsleerling verwacht te verschijnen.

Dual?

Ook dat is goed voor een dosis jeugdsentiment. Dual was synoniem met pickupjes en boxen in de 'goedkopere' prijsklasse (aldus speciaalzaak Raf-Hifi). En ja hoor, die draaitafels bestaan nog altijd. Niet dat ze in trek zijn bij de scratchende dj van tegenwoordig; die zweert bij de Technics SL 1200 en alle klonen die er van gemaakt zijn.

Er worden ondanks de cd-overheersing dus toch nog steeds Dual-draaitafels verkocht, en wel honderd tot duizend per jaar, verklaart G. Legel, sales-manager van de importeur Penhold in Amsterdam. 'Het is voor ons een leuke activiteit.' Dual bedient de gewone consument die nog wel eens een elpeetje wil opzetten als hij een beetje zit te easytunen met een pindabakje binnen handbereik.

Maar cd en vooral de Japanse promotie hebben het zestig jaar oude merk in de hoek gedrongen. Eind jaren zeventig miste Dual de boot; terwijl elke zich respecterende producent cd-spelers op de markt bracht, ging Dual door met het maken van draaitafels, en nog wel met verschillende modellen tegelijkertijd. Die cd-speler kwam uiteindelijk ook, maar te laat.

Twee jaar geleden was het einde verhaal. Het Duitse warenhuis Karstadt kocht alle apparatuur op, uitgezonderd de draaitafels. De reden: postorderbedrijf Neckermann dat samenwerkt met Karstadt, had behoefte aan een goede merknaam voor de audio/video-artikelen. Dual is niet anders dan een stempeltje, een labeltje op een apparaat dat ergens in het Verre Oosten wordt geassembleerd. Dat jaren vijftig-uiterlijk is dus al net zo fake als die merknaam: het is de vorm die 't hem moet doen.

Voorlopig kunnen de consumenten deze replica's uit de jaren vijftig met de techniek van nu exclusief via de Neckermann-gidsen bestellen; pas in een later stadium volgt de winkelverkoop. Het assortiment bestaat uit zestig verschillende artikelen, die variëren van de televisie to draagbare audio-apparatuur. Legel van Penheld onthoudt zich van commentaar: 'over smaak valt niet te twisten.'

Voorlichter Smeets van Raf heeft zijn bedenkingen over de ommezwaai van het legendarische merk. De Nederlandse consument is volgens hem niet zo georiënteerd op het Duitse product. De meest gewilde luidsprekers, bijvoorbeeld, komen vooral uit Engeland en Amerika.

Als het vernieuwde Dual het haalt, ligt dat aan die kunstmatige vorm, die nu plotseling uitgekiend past bij de klassieke tendenzen in het interieur. Bedoeld voor de mensen die alles al hebben en niet meer weten met welke gekkigheid ze zich nu weer moeten onderscheiden.

Onbeantwoorde vraag bij deze restyling: geurt de nieuwe Dual-televisie net zo ouderwets naar bakeliet en naar stof als die oude exemplaren uit de jaren vijftig? Dan pas zou de wederopstanding helemaal echt zijn.

Jaap Huisman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden