Droomreizen en treurspel op ITs

Droomreizen organiseren ze allang niet meer bij de firma Droomreizen BV. Het bedrijf is al vier jaar failliet. Niettemin werkt er nog steeds een man of tien – nou ja, eigenlijk negen, en binnenkort nog maar acht, op het suffe kantoor waar het zo koud is dat alle employees bedrijfsbodywarmers...

Iedereen moet weg, maar eigenlijk wil iedereen droomreizen blijven maken, al is het dan voor anderen, en al zijn het natuurlijk geen droomreizen.

Dat is het vertrekpunt van de geestige voorstelling Alpha Centauri, afstudeerproject van de Toneelschool Arnhem. Het stuk is een onderdeel van het ITs (Internationaal Theaterschool) Festival in Amsterdam, dat tijdens deze zeventiende editie dertig producties van binnen- en buitenlandse kunstopleidingen programmeert. Het zijn producties waarin nieuw theater- en danstalent zich kan presenteren.

‘Nieuw Talent’ staat er ook met grote letters op het Compagnietheater, festivalcentrum aan de Kloveniersburgwal. Theu Boermans, artistiek leider van het ITs, toonde zich dit weekeinde tevreden: door een veranderde opzet van het program in een overzichtelijke driedeling, blijven meer studenten uit alle regio’s ‘hangen’ om na eigen optreden anderen te kunnen zien. Er zijn bovendien twee nieuwe prijzen ingesteld. In de theaters in en rond De Nes was het behoorlijk druk.

Voor de afstudeervoorstellingen tekenden gevestigde namen; zo nam Gerardjan Rijnders Alpha Centauri voor zijn rekening, wat een geslaagd stuk opleverde. Een geheel van tien droevige oud-reisadviseurs, die staan voor een wereld van desillusie, verloren idealen en cynisme en die gezamenlijk gaan voor een droomreis naar: Alpha Centauri.

Vlot acteerwerk, en een erg leuke tekst geschreven door één van hen: Joeri Vos. Daar gaan we meer van horen.

De Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie stortte zich onder regie van Jaap Spijkers op het treurspel Penthesilea van Heinrich von Kleist en maakte het zichzelf daarmee niet makkelijk. Een ingewikkeld verhaal over liefde in tijden van Trojaanse oorlog, gevat in hoog-romantisch taalgebruik.

Met dat taalgebruik ging het ook niet alle opzichten goed; soms waren de acteurs slecht verstaanbaar, de scènewisselingen verliepen vaak rommelig, het kon bondiger. Maar daartussen zaten ook mooie, aangrijpende stukjes en al met al dwingt een dergelijk project respect af.

Bijzonder is de voorstelling Zootrope van Kristel Boekhorst, van de Toneelacademie van Maastricht. Aangekondigd was een voorstelling (Pers-sonificatie) waarin een keukenapparaat centraal zou staan, maar uiteindelijk werd besloten hier een deel uit te lichten.

Zootrope dus, een droomachtige performance die qua houdingen, kleur en belichting verwijst naar Italiaanse 15de eeuwse schilderkunst. Ja, dat kan. En hoe dat samen kan gaan met een keukenapparaat is tot en met dit weekeinde te zien in Maastricht.

Karin Veraart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden