TheaterrecensieBrandstof

Drive-through-theater: Festival Karavaan in Alkmaar heeft de primeur ★★★☆☆

De voorstelling Brandstof is origineel, maar even wennen is het wel.

Actrice Lusanne Arts in drive-through-voorstelling Brandstof op Festival Karavaan.Beeld Moon Saris

Theaterbezoekers komen een voor een aanrijden op een verder verlaten parkeerterrein op een verder laten industrieterrein in Alkmaar. We mogen weer. Alleen mogen we dit keer onze auto’s niet uit, ook niet tijdens de voorstelling. De eerste drive-through-theatervoorstelling sinds de corona-uitbraak is een feit. Festival Karavaan heeft de primeur.

De nieuwsgierigheid is vooraf van alle ogen achter de voorruiten af te lezen. Er wordt flink naar elkaar geloerd op het parkeerterrein. Wat zal er gaan gebeuren?

In groepjes van zes auto’s mogen we om het kwartier vertrekken richting het tijdelijke drive-throughtheater. Een stem door een geluidsinstallatie schalt over het parkeerterrein en legt de regels uit: stapvoets rijden, volg altijd de signalen van de verkeersregelaars op, nooit uitstappen, motor uit en lichten uit als de acteurs spelen, en vooral niet claxonneren. Ook niet bij wijze van applaus, als je na afloop wegrijdt. Daarmee verstoor je de performance van de acteurs die nog spelen voor de groep na je.

We krijgen een email met een link naar een formulier, waarmee we ‘digitaal applaus’ kunnen geven.

Let op: geef nooit digitaal applaus achter het stuur!

Vindingrijkheid kan Karavaan in ieder geval niet ontzegd worden. Het theaterfestival dat elk jaar in juni op locaties in Alkmaar plaatsvindt, moest ruim 300 speelbeurten afzeggen, vanwege de coronamaatregelen. Om toch iets te kunnen doen, kwamen ze met een origineel idee. Geen alternatief onlineprogramma, zoals veel andere festivals nu noodgedwongen doen. Maar drive-through-theater.

Brandstof heet de voorstelling. De regie is van Jos van Kan. In een oude, leegstaande drukkerij is een parcours aangelegd dat de bezoekers langs vijf acteurs leidt, die ieder in hun eigen fabriekshal of buiten een monoloog van tien minuten spelen.

Het eerste dat opvalt: theaterbezoekers rijden vandaag de dag de meest uiteenlopende auto’s. Mooi contrast: in mijn timeslot stond een glimmende BMW 5-serie sedan, met mooie leren bekleding, pal naast een half zo grote Skoda Fabia uit 2008, waarvan een van de elektrische raampjes niet meer werkte.

Gelukkig kon ik de raampjes van de achterbank handmatig omlaag draaien, zodat ik de acteurs toch nog kon verstaan.

Die acteurs zijn vijf jonge talenten, die eigenlijk in de oorspronkelijk geplande Karavaanvoorstellingen zouden spelen: Lourens van den Akker, Lusanne Arts, Marlies Bosmans, Nynke Heeg en Dennis Tiecken. In hun nieuw geschreven monoloogjes gaat het over auto’s die te water raken, blikken die worden gewisseld bij stoplichten en liefdes die ontvlammen als het verkeer noodgedwongen even stilstaat.

Hoewel het spannend is om vanuit een auto te luisteren naar het verhaal van een crash, valt niet te ontkennen dat de voorstelling een beetje tegenvalt. Dat zit hem vooral in het abstracte en poëtische taalgebruik. Zo’n beetje elke zin is overduidelijk metaforisch bedoeld, waardoor de verhalen weinig houvast bieden. Dan wordt het wel heel makkelijk om als kijker afgeleid te raken. Het is wat dat betreft veelzeggend dat er in de credits geen schrijver van de tekst wordt genoemd.

Van Kan heeft dit tekstuele probleem proberen te ondervangen door de acteurs ook te laten zingen of dansen. Marlies Bosmans laat een mooi ingetogen versie van Baby One More Time van Britney Spears horen en Dennis Tiecken danst een duet met ANWB-praatpalen. Bosmans heeft bovendien een tuinslang in haar hand en sproeit alle auto’s nat om haar vagelijk seksueel getinte verhaal kracht bij te zetten. Maar wat ze nu precies te vertellen had, geen idee.

Daarvoor was ik te afgeleid door de bestuurder van de BMW, die in allerijl zijn raampje dichtdeed, bang dat zijn dure bekleding nat zou worden. Door de vrijwilligers die een heel eigen gebarentaal ontwikkeld leken te hebben om auto’s in alle mogelijke richtingen door het krappe gebouw te manoeuvreren. En door alle andere kunstgrepen die dit soort theater mogelijk maken. Even wennen nog, voor publiek én voor de makers.

Vanuit de auto naar theater kijken, is een van de alternatieven waar de theaterwereld nu mee experimenteert. Naast festival Karavaan, kan je binnenkort ook in de Jaarbeurs in Utrecht naar drive-in-theater. De kindervoorstelling Juf Roos gaat op vakantie is met het hele gezin vanuit de auto te zien en horen. Het geluid kan via een FM-frequentie door de autoradio opgepikt worden. De voorstellingen zouden eigenlijk komend weekend plaatsvinden, maar zijn verplaatst naar een later moment deze zomer.

Brandstof

THEATER

★★★☆☆