Recensie The Little Great People

Drietrapsraket The Little Great People pendelt tussen volledige versmelting en individuele polariteit ★★★☆☆

Sarah Reynolds en Dominic Santia in Milieu, het tweede deel van The Little Great People. Beeld Joris-Jan Bos

Het is een gevleugelde uitspraak van grootmeester Hans van Manen: ‘Zet een man en een vrouw op toneel, en je hebt een verhaal.’ Meestal voegt hij daaraan toe: ‘En als ze elkaar aankijken, is het verhaal al begonnen.’ In de dans is het duet een prachtig beknopt werkstuk: twee mensen die in iedere beweging laten zien hoe ze zich van elkaars aanwezigheid bewust zijn.

De Tsjechische choreograaf Jiří Pokorný (van 2003 tot 2010 danser bij het Nederlands Dans Theater) maakt er in zijn eerste avondvullende voorstelling een drietrapsraket van. In samenwerking met het Haagse dansgezelschap en Danshuis Korzo verbeelden drie dansparen in The Little Great People de spanning tussen ‘en’ en ‘één’, pendelend tussen volledige versmelting en individuele polariteit. Bij 1 + 1 = 2 onderzoekt Pokorný vooral waar het plusteken uit bestaat.

In het openingsduet beginnen Erika Poletto en Aya Degani op de grond als in elkaar gevlochten lichamen. Door hun zwarte tenues zie je nipt waar het ene lichaam begint en het andere eindigt. Totdat ze zich langzaam van elkaar losscheuren, terwijl op band de zeebries overgaat in pianomuziek van Ludovico Einaudi. Sarah Reynolds en Dominic Santia nemen vervolgens het estafettestokje over. Bij hen gaat het er gelukkig al minder eenduidig aan toe: ze smoren elkaars kreten (vervormde uitspraken op band) in elkaars en eigen huid. De communicatie hapert. Toch proberen ze zich met wijd opengesperde ogen hongerig te nestelen in elkaars fysieke krommingen. Als twee bijna-passende puzzelstukjes.

Echt op dreef komt de voorstelling in het half uur na de pauze, wanneer Kenta Kojiri en Carolina Mancuso, geschaduwd door het eerdere viertal, worstelen met de spanning tussen verbond en eigenheid. De stormwind mengt zich met gesproken citaten van Rumi, de overgave lonkt maar als individuen blijven ze eigenzinnig overeind.

The Little Great People
Dans
Van Jiří Pokorný. Door Nederlands Dans Theater & Korzo Producties,.