Driedelig pakket

MAKKELIJKER EN GOEDKOPER, ZEGGEN DE AANBIEDERS: TELEFOON, TV EN INTERNET VIA ÉÉN LOKET. MAAR IS DAT NOU ZO? DOOR PETER VAN AMMELROOIJ..

DOOR en PETER VAN AMMELROOIJ

De Britse popzanger Joe Jackson had in 1991 al een scherp oog voor hetleed van de moderne consument. En nu, meer dan een decennium later, lijktde pijn van het kiezen nergens groter dan bij de speurtocht naar de besteleverancier voor telefoon, (snel) internet en televisie; eenonoverzichtelijk moeras van tarieven, combi-pakketten, voordeelregelingen,inruilkortingen en leveringsvoorwaarden.

Hoe eenvoudig was het vroeger.

Wie wilde bellen, klopte aan bij de PTT (later KPN). Voor televisiebelde je met de plaatselijke kabelmaatschappij. Met internet begonnen degrenzen al te vervagen: eerst kon je nergens anders terecht dan bij KPN.Dat veranderde met de komst van technieken die een snelle toegang mogelijkmaakten.

Tot snel - in telecombargoens: breedband - internet bleken we ook instaat met de tv-kabel die tot dan toe alleen RTL Boulevard de huiskamer inbracht. Het alternatief heet adsl - rap surfen en e-mailen over hetzelfdetelefoondraadje waarmee we al met de buitenwereld bellen.

Anno 2006 is het niet moeilijk meer om door de bomen het zicht op hetbos te verliezen. Want kabel en adsl bleken behalve webpagina's ooktelefoongesprekken en tv-beelden te kunnen transporteren. KPN en kabelaarsconcurreren elkaar de tent uit. Niemand die er meer van opkijkt dat hetbelbedrijf adverteert met tv en de kabelaars goedkoper telefonerenaanprijzen.

Het liefst zouden deze leveranciers zien dat de consument elke dienst - dus telefoon én tv én internet - bij één loket bestelt. Triple playis de trend. Het is makkelijker, zeggen de aanbieders in koor, want allesis in een keer geregeld en de klant krijgt nog maar een rekeningopgestuurd. En natuurlijk is die klant véél goedkoper uit.

Klopt dat? Is een willekeurige consument goedkoper en beter uit?

De Consumentenbond doet sinds mei vorig jaar in zijn blad DigitaleConsument een poging om de kluwen te ontwarren. In het meest recenteoverzicht rekent de bond de kosten op jaarbasis uit van pakketten dietelefonie en internet combineren, en van bundels die ook televisieomvatten.

De prijzen lopen uiteen van 548 euro voor Casema's Basisinternet tot786 euro voor Voordeelmenu Easy van Multikabel. Het verschil zit hem inde snelheid waarmee de klant verbinding legt met internet. Bij Multikabelgaat surfen gemiddeld 7,5 keer sneller dan bij Casema, waar de tijdswinstten opzichte van een ouderwetse inbelverbinding (via een gewone telefoon)vrijwel nihil is.

Op jaarbasis kunnen consumenten zich enkele tientjes tot bijnatweehonderd euro besparen door televisie, telefoon en breedband internetbij één loket te bestellen, zo blijkt uit de cijfers. Hoe moeilijk deproducten naast elkaar zijn te leggen, tonen vele voetnoten aan. Op deonderzochte abonnementen zijn liefst vijftien uitzonderingen vantoepassing. Zo staat te lezen dat Versatel (opgeslokt door Tele2) nog geenvolwaardig zenderpakket biedt. Er is 'slechts' betaald voetbal te zien.

Er is volgens woordvoerder Ewald van Kouwen veel vraag naar de'prijspeiling', zoals de Consumentenbond zijn tweemaandelijkse onderzoekheeft gedoopt. De fikse besparingen die zijn te halen lijken heelaantrekkelijk. 'Maar het is de vraag of de prijzen zo voordelig blijven.Het lijkt wel of vooral de kabelaars met scherpe aanbiedingen proberenzoveel mogelijk klanten te winnen, nu de concurrentie toeneemt.' De vraagis, wil Van Kouwen maar zeggen, hoe snel je weer van deze contractenafkomt. 'Ons advies luidt: maak een zakelijke afweging.'

Ook directeur Ben Woldring van de tarievenvergelijker Bellen.com druktconsumenten op het hart goed naar de addertjes onder het gras te kijken.'Veel aanbieders zeggen in hun advertenties voor combi-diensten dat deabonnee gratis belt. Maar daar zitten bijna altijd beperkingen aan. Je beltdan alleen gratis 's avonds en in de weekeinden.'

Toch is Woldring te spreken over de 3-in-1-diensten. 'Door alles van eenleverancier te betrekken heb je niet het gezeur over afwijkende apparatuuren ben je af van telefoontikken en aparte facturen.'

De Groningse ondernemer ziet evenwel niet snel quadruple-dienstenontstaan - met mobiele telefonie als vierde wiel aan de wagen. 'Mobieletelefonie is toch een hele aparte markt. Daar wisselen consumenten snellervan aanbieder, omdat ze bijvoorbeeld een ander toestel willen.' Ook zullenmaar weinig consumenten volgens hem tegelijkertijd al hun abonnemententegelijk kunnen opzeggen.

Voor de Joe Jacksons van deze wereld heeft Woldring overigens goednieuws: juist deze week is Bellen.com uitgebreid met eentarievenvergelijker voor combi-pakketten. Voorlopig alleen voor bundels mettelefoon en snel internet, maar daar komen in de toekomst de pakketten mettelevisie bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden