LEES DAT BOEK! esther verhoef

Drie boeken die volgens Esther Verhoef meer aandacht verdienen

Bestsellerauteurs tippen vergeten, onbekende of onderbelichte boeken. Deze week Esther Verhoef: Esther J. Ending, Kind van Ibiza; Stella Bergsma, Pussy Album; Daan Hermans, Het bedrog van Quisco.

Portret van schrijfster Esther Verhoef in 2014. Beeld ANP Kippa

Het is een soort natuurwet: verschijnt er een nieuw boek van Esther Verhoef (1968), dan dendert het de bestsellerlijsten binnen om daar vervolgens maanden te blijven staan. Ook haar recentelijk uitgekomen thriller Façade — over een gescheiden moeder die tijdens een roadtrip een knappe lifter oppikt — gaat al zijn twintigste week in de CPNB Bestseller 60 in, met een achtste druk en ruim honderdduizend verkochte exemplaren op de teller.

Verhoef schrijft intussen rustig verder. Aan een nieuwe thriller, maar ook aan een verhalenbundel die begin volgend jaar verschijnt. Een van de verhalen speelt zich af op Ibiza. Vandaar dat ze onlangs de roman Kind van Ibiza van Esther J. Ending las: ‘Ik neem mijn research serieus en probeer tijdens het schrijfproces veel te lezen over mijn thema en onderwerp. Niet alleen lezen, trouwens, ik dompel me er volledig in onder — podcasts, documentaires, veldonderzoek, alles.’

En Kind van Ibiza — een heruitgave uit 2016 van de oorspronkelijk als Een eigen eiland verschenen roman — gaat over de grimmige kant van het eiland, eind jaren tachtig, aan het begin van het technotijdperk. ‘Ik kan geen reden bedenken waarom het nooit in de Bestseller 60 heeft gestaan’, zegt Verhoef, ‘want ik ben ervan overtuigd dat de lezers die mijn boeken vooral waarderen om de schrijfstijl en de sfeerbeschrijvingen, Kind van Ibiza ook geweldig zullen vinden. Ik wás tijdens het lezen op het Ibiza van 1987 — erna voelde het bijna als een eigen herinnering. Misschien kon ik me nog makkelijker inleven omdat ik vijftien jaar geleden met mijn gezin in een dunbevolkt gebied in Frankrijk woonde, waar de wereld overzichtelijk was en het tempo bepaald werd door de jaargetijden.’

De hoofdpersoon is een zelfdestructieve tiener, die Verhoef dan weer doet denken aan de protagonist van dat andere boek dat ze graag wil tippen omdat het volgens haar te weinig succes heeft gehad: Pussy Album van Stella Bergsma. ‘Beide romans draaien om vrouwen die een onaantastbare ‘fuck you’-buitenkant combineren met een hypergevoelige binnenwereld, en zichzelf min of meer kapotmaken. Ze zijn in de steek gelaten door mensen die veel voor hen betekenden en worstelen met die eenzaamheid.’

Pussy Album verscheen drie jaar geleden. ‘Het heeft veel aandacht gehad, maar lang niet de lauwerkransen die het boek wat mij betreft verdient. Wat Stella doet met taal is bijzonder en vernieuwend: het spelen met woorden, klanken en tempo, het verzinnen van woorden – zo waanzinnig knap. Tijdens een familieweek op Lanzarote heb ik constant fragmenten lopen voorlezen, al was niet iedereen even enthousiast.’

En ze wil toch ook nog even Het bedrog van Quisco van Daan Hermans noemen, een magisch verhaal dat zich afspeelt in een fictief woestijnstadje. ‘Het is een uniek, lastig te plaatsen en tijdloos boek van een niet heel bekende schrijfster. Die combinatie maakt het misschien extra ingewikkeld om er aandacht voor te vragen: er verschijnen zoveel nieuwe boeken en er komt zoveel informatie op ons af, dat je een boek goed en snel moet kunnen pitchen. Daarom zeggen uitgevers ook zo graag: ‘geschikt voor de lezers van …’ Bij Het bedrog van Quisco zou ik eerder willen zeggen: ‘voor de kijkers van Twilight Zone en The ballad of Buster Scruggs’. Dit boek is het literaire equivalent van die filmgenres.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden