Dribbelen zonder de ‘hand van God’

Geen hooligans. Geen corrupte arbiters. Geen onduidelijke buitenspelval. Geen Schwalbes. Geen pauzes van een half uur. Geen prima donna’s. Geen ‘kabel’....

En niks ‘de hand van God’ van een Argentijnse baltovenaar.

Puur voetbal, desnoods teruggebracht tot een potje van twee keer vijf minuten – dat is de belofte van Sensible Soccer 2006 van de Britse gamesuitgever Codemasters. Dat heeft de budgettitel (adviesprijs 29,99 euro, voor pc, Xbox en PlayStation 2) in rap tempo klaargestoomd om een graantje mee te pikken met het WK voetbal in Duitsland. Het computerspel is een nieuwe editie van een legendarische game die in 1992 werd uitgebracht op even legendarische Commodore Amiga-computer. Bestond dat uit stokjes die over een veld renden, in de remake zijn het kleine mensjes met enorme hoofden, die vooral in de herhalingen in ‘volle’ glorie te bewonderen zijn.

Voetballen in Sensible Soccer (Sensible, ‘verstandig’, omdat de originele uitgever zo heette), is als spelen met een tafelvoetbalspel. Je kijkt vanuit een grote hoogte schuin op het veld neer. Er is één verschil: kun je bij tafelvoetbal met twee handen wel acht poppetjes tegelijk bewegen (vier op een enkel stokje), bij Sensible Soccer valt er maar eentje te besturen: het mannetje dat op dat moment de bal bezit, dan wel de verdediger die zich het dichtst bij dat mannetje bevindt. De bediening is eenvoudig: een knop voor een schot, een knop voor een pass (of een tackle)en een knop voor dribbelen. Door een pookje te beroeren kan de speler ook nog een effect meegeven aan de bal – waarbij Sensible Soccer 2006 er niet voor terugschrikt om een aantal natuurwetten op zijn kop te zetten.

Is de bediening eenvoudig, het mikken is niet altijd even simpel. Een pijltje aan de voet van de speler met de bal geeft de richting aan waarin de bal zal gaan – maar dat gebeurt niet altijd met 100 procent trefzekerheid. Het is meestal de computer die bepaalt wat er met de bal gebeurt en de kunstmatige intelligentie van het spel maakt soms knap domme beslissingen. Spelers staan niet altijd waar je ze verwacht – een frustratie die we met Marco van Basten kunnen delen. En dat terwijl de gamer razendsnel moet kiezen, want de tegenstander (de computer voor wie solo speelt) schopt je gegarandeerd binnen luttele seconden van de sokken. Balbezit is een heel relatief begrip in Sensible Soccer 2006.

Beperkt is ook het uithoudingsvermogen van de spelertjes op het veld. Sommigen kunnen lange solo’s niet aan, al begint elke voetballer na de pauze met een nieuw portie levenslust.

Sensible Soccer 2006 is het best te genieten met twee, drie of (maximaal) vier spelers en kort genoeg om de tijd in pauzes van Oranje te doden. Gamers die meer willen, kunnen hun eigen teams en toernooien samenstellen. Het is mogelijk om het verdere verloop van het WK voor het Nederlands elftal alvast ‘voor te spelen’. Alleen is Sensible Soccer 2006 een slechte voorspeller: in een duel dat we dinsdag tegen de computer speelden wón Oranje van Argentinië met 2 – 0.

Met zulke hoofden zijn kopballen geen bezwaar. Beeld
Met zulke hoofden zijn kopballen geen bezwaar.
Met zulke hoofden zijn kopballen geen bezwaar. Beeld
Met zulke hoofden zijn kopballen geen bezwaar.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden