recensie pop

Dream Theater is soms hemels mooi maar vocaal ontoereikend ★★★☆☆

John Petrucci van de Amerikaanse progressieve-metalband Dream Theater tijdens een concert in AFAS live. Beeld Ben Houdijk

Wat is de gitaar in handen van John Petrucci toch een engeleninstrument: soms zalvend en parelend mooi, dan weer vlammend en streng. De Amerikaanse progmetalband Dream Theater is zo’n beetje rond datzelfde dualisme opgetrokken. De mannen spelen gecompliceerde, opera-achtige rock bij poëtische, soms raadselachtige teksten over de menselijke conditie.

In de toetspartijen, de afwijkende maatsoorten en de hamerende arpeggio’s is altijd de progrocktraditie te horen, van Emerson, Lake and Palmer tot Yes. Maar Dream Theater kan ook bijten met harde, lekker zuigende metalriffs, die tot kunst worden verheven in het samenspel van Petrucci met wonderbassist John Myung en drummer Mike Mangini, een van de snelste drummers ter wereld.

Dream Theater is al vanaf de oprichting eind jaren tachtig een band voor muziektechneuten. Vorig jaar verscheen de plaat Distance over Time, die de hand reikt aan een wat minder ingevoerd publiek. De Afas Live loop zaterdagavond ook vol voor die verse nummers, naast de verplichte berg oud werk. Het valt niet tegen: aanstekelijke meezingmetaltracks als Paralyzed en Untethered Angel klinken gemeen goed. Vooral dankzij die kristalheldere gitaar van Petrucci, die zo emotioneel en melodieus kan uithalen om daarna weer weg te scheuren bij versplinterende solo’s.

Helaas wordt Dream Theater ook geplaagd door problemen. De stem van James LaBrie is ontoereikend voor de muzikale pracht van zijn bandgenoten. Hij zingt amechtig, in een te beperkt register. En bij de uitvoerige herdenking van de plaat Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory, die twintig jaar geleden verscheen, geeft LaBrie epische nummers als Home een wat lelijke arcering. Zonde, want muzikaal gezien speelt Dream Theater bijna drie uur lang wonderlijk mooi, voor hart én hoofd, bij een messcherp zaalgeluid. We moeten eerlijk zijn: eigenlijk is dat ook genoeg voor een hartverwarmende rockavond.

Dream Theater

★★★☆☆

Pop