Drake rijgt hits aan elkaar zonder spanningsboog

De grootste popster ter wereld komt zaterdagavond even over negenen dan toch op in het Amsterdamse Ziggo Dome. Tien dagen later dan de bedoeling was, heeft Nederland nog altijd de eer om als eerste de Boy Meets World Tour van Drake te mogen verwelkomen.

Drake in Ziggo Dome Beeld afp

De Canadese rapper begint imponerend met een krachtig uitgevoerd Still Here van zijn alle stream-records brekende album Views. 'Me and my niggas doin' well' rapt hij over zompige synths en een fraai uitgebalanceerde beat. Het podium is donker, met veel wit tegenlicht, wat het maken van smartphone-kiekjes zo goed als uitsluit.

Drake beweegt zich als een donkere schim over het podium, maar Started From The Bottom heeft precies de juiste cadans om de zaal flink in beweging te krijgen. Het geluid is meteen al optimaal, niks lijkt een topavond in de weg te staan.

En hup, nog geen tien minuten onderweg of daar worden de eerste vuurspuwers al in werking gezet. De vlammen reiken metershoog, tot aan het plafond. Je voelt de warme gloed tot achterin de zaal.

Spectaculair, maar niet echt nodig. Alsof Drake bang is dat hij het op eigen kracht niet redt. Bovendien hangt er aan het dak een imposant raamwerk met honderden lichtbollen waar visueel zo veel mee mogelijk blijkt dat al het op de meest vreemde momenten ontstoken vuurwerk vooral potsierlijk wordt.

Wel indrukwekkend blijken die bollen, die tot vlak boven de hoofden van het publiek kunnen zakken. Allemaal tegelijk, of los van elkaar. Wit of met een kleurtje. Nooit zoiets gezien, maar geen noviteit voor Drake die het gevaarte ook in zijn achterliggende Noord-Amerikaanse Summer Sixteen Tour al inzette.

Ook toen had hij al een klein podiumpje midden in de zaal om zich op gepaste momenten wat meer onder zijn fans te begeven. Al was het maar voor een fotomomentje. Drake blijkt daar een rapper van het sympathieke behaaglijke soort. Hij verontschuldigt zich voor al het uitstel en belooft er een feestje van te maken want 'zaterdagavond in Amsterdam betekent party'.

Beeld anp

Oorverdovende stilte

Maar na een sterk begin zakt het allemaal in. Wat Drake zo uniek maakt is zijn melodische rapstijl gecombineerd met ritmische zang. Juist die op plaat zo warme, boterzachte zang komt vooral uit de apparatuur van de in het donker verstopte dj, Drake zelf horen we vooral rappen. Op zichzelf is het rappen over eigen al opgenomen vocalen niet zo opmerkelijk in hedendaagse hiphop, maar je hoopt toch dat juist Drake wat meer maakt van het live etaleren van zijn wonderlijke zang- en raptechnieken.

Hij lijkt er mee weg te komen maar curieus is de stilte die valt na Marvins Room. Drake gaat het podium af, terwijl de show nog maar net halverwege is. Het publiek reageert met een oorverdovende stilte. Dit is wel een heel vreemde manier van de spanning opbouwen, maar de orgeltonen van Timmy Thomas' Why Can't We Live Together brengen redding. Hotline Bling, een van Drake's grootste hits wordt ook dankzij het sublieme spel van bewegende lichtbollen het hoogtepunt van de avond.

Beeld epa

Een avond waarin Drake hits aan elkaar rijgt zonder dat er echt een lijn in te bespeuren valt. Van een spanningsboog is geen sprake en als de dj na een uurtje de Rihanna hit Work instart, lijkt het zelfs alsof niet alleen haar stem maar ook die van Drake gewoon van de plaat komen.

Het wachten op Drakes grootste hit One Dance wordt ook niet helemaal goedgemaakt door de nogal rommelige bijval van een groepje asynchroon bewegende dansers. En als we vervolgens minutenlang moeten kijken naar het opblazen van een immense ballon middenin de zaal, zijn de telefoontjes die dit willen vastleggen leeg. En is het geduld ook een beetje op.

Het is op zichzelf een lekker pittige finale, die Drake inzet. Know Yourself en Energy behoren tot zijn stevigste rapnummers. Maar hij moet steeds nogal onhandig om die immense zaalvullende ballon heen lopen, omdat het gevaarte hem steeds voor de helft van de tribunes aan het gezicht onttrekt. Wat wil hij eigenlijk zeggen met dit afwisselend als maan en planeet Mars uitgelichte decorstuk? Hebben we daar tien dagen op moeten wachten?

Uitstel

Tot twee keer toe werden de data van de vier Nederlandse concerten waarmee Drake zijn Europese tournee zou openen verzet. 18, 20, 21 en 22 januari werden eerst omgezet in 26, 27, 28 januari en 26 februari. Productionele problemen, heette het toen. Kan gebeuren. Drake wilde met zijn Boy Meets World echt iets nieuws neerzetten. Toen een dag voor de aftrap alles nog een keer werd omgegooid werd het gemor groter. De data werden nu naar maart verschoven, wat bepaald niet leuk is als je, als fan van het eerste uur, een kaartje voor de première had gekocht. Je wilde op 18 januari, maar mag pas op 27 maart, als Drake in Europa al weer bijna klaar is.

En wat nu precies de reden van al het uitstel kon zijn, werd zaterdag tijdens Drakes eerste concert in Amsterdam ook al niet duidelijk. Die bewegende bollen aan het plafond waren indrukwekkend maar zijn bij Drake niet nieuw, en met vuurwerk weten we in Nederland dankzij Rammstein ook wel raad. Ook van een smetteloos uitgevoerde nieuwe choreografie was gezien de wat rommelige voordracht bepaald geen sprake.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden