'Down The Rabbit Hole kan na een dag al nauwelijks meer stuk'

Vijf songs van haar nieuwe album heeft Polly Jean Harvey (47) gezongen als ze, even na elven, eindelijk doet wat elke bezoeker van het Gelderse festival Down The Rabbit Hole van haar verwachtte: iets zinnigs proberen te zeggen over het 'Brexit'-besluit van haar land.

Bezoekers van Down The Rabbit Hole Beeld Theo Audenaerd

Het is een rare dag, zegt ze, om vervolgens regels te reciteren uit een gedicht van John Donne uit 1624: 'No man is an island entire of itself/ every man is a piece of the continent, a part of the main.'

Ze draagt voor zoals ze tot dan toe heeft gezongen en daarna zal blijven zingen: beheerst maar geëmotioneerd, met ingehouden furie.

Diepe, diepe indruk maakt PJ Harvey, zwarte engel in een ultrakort rokje. Ze raakt de hele avond geen gitaar aan; bespeelt in het nieuwe werk wel regelmatig de saxofoon. Ze spreekt niet; ze treedt op. Over elke beweging, elke stap en elke noot is nagedacht, maar direct onder die oppervlakte van bedachtzaamheid zinderen en kolken de emoties.

PJ Harvey eerder dit jaar op Primavera Beeld anp

Bezerende beheersing

Een uur lang zingt ze vrijwel alleen werk van haar nieuwe album The Hope Six Demolition Project, over de chaos in de wereld, met heel af en toe (zie het als inzoomen) een uitstapje naar Let England Shake (2011), over de chaos in haar vaderland. Al die tijd blijft de bezwerende beheersing van Harvey en haar voortreffelijke negenkoppige band intact, tot we ineens ruim twintig jaar terug in de tijd duikelen en ze met 50ft. Queenie (1993) herinnert aan de jaren dat Polly Harvey nog de jonge frontvrouw van een rockbandje was - en nog niet de koninklijke kruising van Kate Bush, Patti Smith en Doris Lessing die ze nu is.

Een heerlijke dag was het sowieso al, alleen al omdat het rond de recreatieplas van park De Groene Heuvels in Ewijk/Beuningen meeviel met de modder. Door zware regenval was het een blubberpoel geworden. De parkeerterreinen werden afgekeurd. De camping kon op donderdag nog niet open. Heel even gonsde het woord 'afgelasting' rond, maar niets ervan: schouders eronder! IJzeren platen, plankenvloeren, alles in het werk om de derde, uitverkochte editie met het mooie affiche te redden.

Blubber

Een uitstekend besluit, want al werd het geduld van de bezoekers op de proef gesteld tijdens de aanvoer met pendelbussen: het terrein ligt er prachtig bij en de zon schijnt weldadig. Blubber? Ja, die is er, maar de moerassige terreindelen zijn prima te vermijden.

Plots is Down The Rabbit Hole, twee jaar geleden nog een 'kleintje' in de categorie van Into The Great Wide Open, een geduchte concurrent van Best Kept Secret, in de categorie 'middelgroot'. Of beide festivals kunnen overleven? Dit jaar mochten beide programmeringen er in elk geval zijn en honoreerde het publiek dat met twee volle terreinen (25.000 mensen op 'BKS', 20.000 op 'DTRH').

Tot aan de opkomst van PJ Harvey was de openingsdag vooral een dag van leuke, rammelende indierock: het New Yorkse Parquet Courts was dit jaar op Pinkpop niet op z'n plek, maar op Down The Rabbit Hole werkten de gefiguurzaagde, punky liedjes wél prima, net als de prettig onverschillige 'slacker rock' van de Australische Courtney Barnett en de Amerikaan Mac Demarco. Ook al zo fijn: de psychedelische gitaartapijten die het Nederlandse PAUW uitrolde.

Uitgetelde bezoekers op Down The Rabbit Hole. Beeld Theo Audenaerd

Soulboy Michael Kiwanuka en de vintage R&B-man Nathaniel Rateliff hadden stilistisch tegenwicht kunnen bieden, maar juist zij lieten in de grote 'Hotot'-tent een beetje onverschillig.

Een festivaldag heeft een headliner nodig die het publiek bij de strot grijpt en de hele dag naar een hoger plan tilt. PJ Harvey was die headliner. Ze zorgde er eigenhandig voor dat de derde editie van Down The Rabbit Hole al na één dag nauwelijks nog stuk kan.

Michael Kiwanuka Beeld Theo Audenaerd
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden